Ett matteproblem i kvällningen

Lundellska skolan i Uppsala satsar på nattmatte för att eleverna ska göra bättre ifrån sig på de nationella proven. 100 antog utmaningen på måndagskvällen.

Sandra Jonsson och Anny Mansourian räknade integraler.

Sandra Jonsson och Anny Mansourian räknade integraler.

Foto: Patrik Lundin

Uppsala2013-01-14 22:15

En rad marschaller utanför Lundellska skolans entré lyser inbjudande för de elever som valt att delta i nattmatten.

Det är första gången skolan provar undervisningsformen och det har slagit väl ut.
– Vi gjorde en förfrågan innan och fick 100 intresserade. Lika många har varit här i dag. Det är ett bra gensvar, säger programrektor Stefan Nyhem.

Nattmatten började redan klockan tre på eftermiddagen och höll på till klockan nio. Alla skolans mattelärare var på plats i de fyra klassrum som var öppna.
– Vi gör det här för att eleverna ska lyckas bättre på de nationella proven. Vi har ett redan på onsdag. Tidigare har vi haft extra undervisning under en studiedag vid sidan om våra mattestugor som vi har varje vecka, säger Stefan Nyhem.

Vid halv åtta var ett 30-tal elever kvar i mattesalarna. Två av dem är Sandra Jonsson och Anny Mansourian som går andra årskursen på naturvetarprogrammet N11C.
– Det är alltid bra med extra hjälp, man kan ju inte klara allt på egen hand, säger de.

Det nationella provet på onsdag handlar om integraler. De har repeterat sedan klockan sex och satsat lite extra på det som är svårt.
– De nationella proven är en ganska stor del av betyget så det är viktigt att skriva bra, säger Sandra Jonsson.
Kevin Katavic, även han från N11C, har deltagit i nattmatten sedan klockan tre. Han tror inte han varit lika effektiv hemma.
– Nej. Jag kan koncentrera mig bättre här där det varken finns dator eller tv. Det ger mycket bättre studiero. Jag tycker det här är en rätt bra idé. Jag lär mig mycket, säger han.

Hur kommer det nationella provet att gå på onsdag då?
– Jag tror det kommer att gå bra, säger Kevin Katavic.

Det hoppas också Stefan Nyhem.
– Genom att få chans att sitta med matten under en längre sammanhängande tid så hinner eleverna tränga in i problemen på ett helt annat sätt än under en vanlig lektion. De kan koncentrera sig och få hjälp av lärarna flera gånger när de stöter på problem, säger han.

De som sitter hemma själva kan lätt ge upp när de stöter på problem som blir för svåra att lösa på egen hand. Behoven av extra undervisning finns främst inom matematik och naturvetenskapliga ämnen. Om det blir fler nattmattekvällar får en utvärdering visa.
– Jag tror vi kommer att köra ett par gånger till den här terminen. På sikt kan det också bli i kemi och fysik, säger Stefan Nyhem.

Fakta

Nationella prov

Skolverket utformar de nationella proven för grundskolan, gymnasiet och för utbildning i svenska för invandrare.

Syftet är att stödja en likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning samt att ge underlag för en analys av hur eleverna uppfyller kunskapskraven.

Dessutom kan de nationella proven bidra till att konkretisera kursplanerna och ämnesplanerna och öka måluppfyllelsen för eleverna.Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om