Och skolan Àr nu bÀst i Uppsala pÄ att nÄ betygsmÄlen.
Karin Malmberg hade arbetat i över 15 Är som lÀrare innan hon vidareutbildade sig till specialpedagog. Viljan att jobba med de elever som har det tuffast att nÄ mÄlen var ett lÀtt val.
- Jag har alltid brunnit för vissa saker. Som klasslÀrare sÄg jag hur viktigt det var med rÀtt ledarskap med en tydlig struktur i undervisningen och att man löser ett problem pÄ olika sÀtt, beroende pÄ vilken elev det handlar om, sÀger hon.
Hon Àr specialpedagog med övergripande ansvar för extraresurserna pÄ skolan. Det innebÀr att hon handleder bÄde lÀrare och har kontakt med elever som behöver stöd.
- Det övergripande ansvaret gör att man kan prioritera hjÀlpen pÄ ett mer rÀttvist sÀtt Àn om det baseras pÄ lÀrare och förÀldrar som ber mest om resurser, menar Karin Malmberg.
Hon tycker att skolan mÄste bli bÀttre pÄ att anpassa undervisningen till varje elev. NÀr hon fick jobbet var det just individuella lösningar som efterfrÄgades.
- Vi har nioÄrig skolplikt i Sverige och dÄ gÀller det att satsa pÄ resurser som ser till att eleverna kan lyckas, sÀger Karin Malmberg.
För snart ett Är sedan kom hon till Björkvallsskolan i Björklinge, utanför Uppsala, en skola med elever frÄn Ärskurs sex till nio. Skolan har, som mÄnga andra, tappat elever pÄ grund av minskade elevkullar. Till skolstarten nu i höst började 320, för nÄgra Är sedan var det nÀstan det dubbla antalet elever.
Annars har skolan mest positiva nyheter att glÀdja sig Ät. Lisbeth Brandh Arvidson, rektor pÄ Björkvallsskolan, tittar in lÀrarrummet dÀr vi sitter och berÀttar med stolthet i rösten att 93,7 procent av niorna lÀmnade Björkvallsskolan i vÄras med minst godkÀnt betyg i samtliga Àmnen, vilket Àr bÀst i kommunen.
- Vi har en mycket engagerad personal. Och att arbeta mot tydliga mÄl skapar motivation och struktur hos eleverna, sÀger hon.
NÄgra andra kÀnnetecken för just den hÀr skolan Àr att lÀrarna följer elevernas utveckling i en loggbok. PÄ skolan finns ocksÄ personal som ger eleverna möjlighet att jobba i kapp. ElevhÀlsoteamet trÀffas varje vecka och varje klass har en kamratstödjare för att motverka mobbing, för att ta nÄgra exempel.
PÄ papperet ser det bra ut. Men vad hÀnder med elever som kÀnner sig vÀrdelösa eller struntar i skolan nÀr problemen hopar sig?
Karin Malmberg svarar att hon tror pÄ varje barns inneboende förmÄga, hur trassligt den Àn kan verka och agerar utifrÄn det. Och det behövs, för skolans vÀrld Àr tuff. SÀrskilt i högstadiet hÀnder det mycket hos eleverna. Puberteten kan skjuta i vÀg i rasande takt, sÄ snabbt att tonÄringen inte hinner med sjÀlv, ungdomar vÀxer i omgÄngar, det kan vara stor skillnad i mognadsnivÄ i en och samma klass. En liten glad kille i femman som alltid gjorde sin lÀxa kan i nian plötsligt ha förvandlats till en finnig och tvÀr varelse som skolkar. MÄnga elever Àr stressade över sitt skolarbete och de ökade kraven pÄ att prestera.
Hur gör du för att fÄ bra kontakt med elever som behöver extra stöd?
- För att lyckas med en elev pÄ högstadiet mÄste du skapa goda relationer, annars tar de dig inte pÄ allvar. Kan du nÄ dem pÄ deras nivÄ, har du vunnit respekt och kan ge dem rimliga krav, för dÄ förstÄr de att man bryr sig, sÀger Karin Malmberg.
Hennes erfarenhet Àr ocksÄ att elever pÄ högstadiet Àr mycket verbala.
- De Àr duktiga pÄ att peka ut det som inte fungerar. Sen kommer jag med förslag pÄ lösningar, för det har de inte alltid sjÀlva.
Karin Malmberg har mÀrkt att det kan hjÀlpa att skissa upp ett slags "mindmap-karta" nÀr elever behöver stöd i inlÀrningen, tappat motivationen eller skolkar. Tillsammans med eleven kartlÀggs vad som fungerar och inte fungerar med klassen, Àmnet, lektioner, lÀxor, kamrater och lÀrare.
- Börjar man med att jobba metodiskt med vad eleven behöver för hjÀlp och dokumenterar insatserna, brukar det ge resultat, sÀger Karin Malmberg och fortsÀtter:
-Jag försöker verkligen lyssna pÄ eleverna och lyfter fram det som Àr positivt. MÄnga gÄnger hÀnger sjÀlvkÀnsla och skolprestationen ihop.
Flera gÄnger under intervjun trycker Karin Malmberg pÄ att det Àr lönlöst att komma med en fÀrdig lösning och tro att det passar alla.
Men jobbar inte alla skolor pÄ det hÀr sÀttet?
- Nej, det tror jag inte. Men jag tror att en större flexibilitet frÄn oss vuxna hjÀlper eleverna i deras inlÀrningssituation.
Karin Malmberg berÀttar om en elev som vÀgrade gÄ pÄ vissa lektioner med skolk som följd.
- NÀr vi satte oss ned och samtalade fann vi olika sÀtt att tackla problemet. Jag fick lov att föra informationen vidare till berörda. Han behövde fÄ sjÀlva upplÀgget av undervisningen förÀndrad. Med smÄ justeringar fick vi till en lösning sÄ att han lÀttare hÀngde med.
Hon tar ett annat exempel. Senaste rönen inom specialpedagogik pekar pÄ att lÀrare ska anpassa undervisningen för varje elev i klassrummet.
- Men det finns undantag. En del behöver gÄ ifrÄn klassrummet och fÄ enskild undervisning, för att de mÄr bÀttre av det. MÄlet Àr sen att eleven ska fungera i helklass.
För en skoltrött elev Àr första ÄtgÀrden att sÀtta upp kortsiktiga mÄl, peppa och ge respons pÄ varje litet framsteg.
- Vi Àr vÀldigt vaksamma pÄ att ingen elev ska bli nÄgon hemmasittare. MÄnga gÄnger tror jag att en skolkare vill bli sedd.
Kan det inte vara skÀmmigt i den hÀr Äldern för en elev att ha en speciallösning för inlÀrning?
- Ja, men vi jobbar vÀldigt mycket med attityder. Alla ska fÄ vara olika, för alla har olika förutsÀttningar och behov, sÀger Karin Malmberg.