Ett extra stöd till eleverna

PÄ Björkvallsskolan i Björklinge har man hittat sin egen lösning för specialpedagogiken. Karin Malmberg handleder speciallÀrarna men hon hjÀlper ocksÄ elever som behöver extra stöd.

Karin Malmberg omgiven av eleverna Fredrik Klingspor-Malmenstedt, Viktor Svahn, Karin Malmberg och Fred Ellemo.

Karin Malmberg omgiven av eleverna Fredrik Klingspor-Malmenstedt, Viktor Svahn, Karin Malmberg och Fred Ellemo.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2011-09-22 10:05

Och skolan Àr nu bÀst i Uppsala pÄ att nÄ betygsmÄlen.

Karin Malmberg hade arbetat i över 15 Är som lÀrare innan hon vidareutbildade sig till specialpedagog. Viljan att jobba med de elever som har det tuffast att nÄ mÄlen var ett lÀtt val.
- Jag har alltid brunnit för vissa saker. Som klasslĂ€rare sĂ„g jag hur viktigt det var med rĂ€tt ledarskap med en tydlig struktur i undervisningen och att man löser ett problem pĂ„ olika sĂ€tt, beroende pĂ„ vilken elev det handlar om, sĂ€ger hon.

Hon Àr specialpedagog med övergripande ansvar för extraresurserna pÄ skolan. Det innebÀr att hon handleder bÄde lÀrare och har kontakt med elever som behöver stöd.
- Det övergripande ansvaret gör att man kan prioritera hjĂ€lpen pĂ„ ett mer rĂ€ttvist sĂ€tt Ă€n om det baseras pĂ„ lĂ€rare och förĂ€ldrar som ber mest om resurser, menar Karin Malmberg.

Hon tycker att skolan mÄste bli bÀttre pÄ att anpassa undervisningen till varje elev. NÀr hon fick jobbet var det just individuella lösningar som efterfrÄgades.
- Vi har nioĂ„rig skolplikt i Sverige och dĂ„ gĂ€ller det att satsa pĂ„ resurser som ser till att eleverna kan lyckas, sĂ€ger Karin Malmberg.
För snart ett Är sedan kom hon till Björkvallsskolan i Björklinge, utanför Uppsala, en skola med elever frÄn Ärskurs sex till nio. Skolan har, som mÄnga andra, tappat elever pÄ grund av minskade elevkullar. Till skolstarten nu i höst började 320, för nÄgra Är sedan var det nÀstan det dubbla antalet elever.

Annars har skolan mest positiva nyheter att glÀdja sig Ät. Lisbeth Brandh Arvidson, rektor pÄ Björkvallsskolan, tittar in lÀrarrummet dÀr vi sitter och berÀttar med stolthet i rösten att 93,7 procent av niorna lÀmnade Björkvallsskolan i vÄras med minst godkÀnt betyg i samtliga Àmnen, vilket Àr bÀst i kommunen.
- Vi har en mycket engagerad personal. Och att arbeta mot tydliga mĂ„l skapar motivation och struktur hos eleverna, sĂ€ger hon.
NÄgra andra kÀnnetecken för just den hÀr skolan Àr att lÀrarna följer elevernas utveckling i en loggbok. PÄ skolan finns ocksÄ personal som ger eleverna möjlighet att jobba i kapp. ElevhÀlsoteamet trÀffas varje vecka och varje klass har en kamratstödjare för att motverka mobbing, för att ta nÄgra exempel.

PÄ papperet ser det bra ut. Men vad hÀnder med elever som kÀnner sig vÀrdelösa eller struntar i skolan nÀr problemen hopar sig?
Karin Malmberg svarar att hon tror pÄ varje barns inneboende förmÄga, hur trassligt den Àn kan verka och agerar utifrÄn det. Och det behövs, för skolans vÀrld Àr tuff. SÀrskilt i högstadiet hÀnder det mycket hos eleverna. Puberteten kan skjuta i vÀg i rasande takt, sÄ snabbt att tonÄringen inte hinner med sjÀlv, ungdomar vÀxer i omgÄngar, det kan vara stor skillnad i mognadsnivÄ i en och samma klass. En liten glad kille i femman som alltid gjorde sin lÀxa kan i nian plötsligt ha förvandlats till en finnig och tvÀr varelse som skolkar. MÄnga elever Àr stressade över sitt skolarbete och de ökade kraven pÄ att prestera.

Hur gör du för att fÄ bra kontakt med elever som behöver extra stöd?
- För att lyckas med en elev pĂ„ högstadiet mĂ„ste du skapa goda relationer, annars tar de dig inte pĂ„ allvar. Kan du nĂ„ dem pĂ„ deras nivĂ„, har du vunnit respekt och kan ge dem rimliga krav, för dĂ„ förstĂ„r de att man bryr sig, sĂ€ger Karin Malmberg.
Hennes erfarenhet Àr ocksÄ att elever pÄ högstadiet Àr mycket verbala.
- De Ă€r duktiga pĂ„ att peka ut det som inte fungerar. Sen kommer jag med förslag pĂ„ lösningar, för det har de inte alltid sjĂ€lva.

Karin Malmberg har mÀrkt att det kan hjÀlpa att skissa upp ett slags "mindmap-karta" nÀr elever behöver stöd i inlÀrningen, tappat motivationen eller skolkar. Tillsammans med eleven kartlÀggs vad som fungerar och inte fungerar med klassen, Àmnet, lektioner, lÀxor, kamrater och lÀrare.
- Börjar man med att jobba metodiskt med vad eleven behöver för hjĂ€lp och dokumenterar insatserna, brukar det ge resultat, sĂ€ger Karin Malmberg och fortsĂ€tter:
-Jag försöker verkligen lyssna pÄ eleverna och lyfter fram det som Àr positivt. MÄnga gÄnger hÀnger sjÀlvkÀnsla och skolprestationen ihop.

Flera gÄnger under intervjun trycker Karin Malmberg pÄ att det Àr lönlöst att komma med en fÀrdig lösning och tro att det passar alla.

Men jobbar inte alla skolor pÄ det hÀr sÀttet?
- Nej, det tror jag inte. Men jag tror att en större flexibilitet frĂ„n oss vuxna hjĂ€lper eleverna i deras inlĂ€rningssituation.
Karin Malmberg berÀttar om en elev som vÀgrade gÄ pÄ vissa lektioner med skolk som följd.
- NÀr vi satte oss ned och samtalade fann vi olika sÀtt att tackla problemet. Jag fick lov att föra informationen vidare till berörda. Han behövde fÄ sjÀlva upplÀgget av undervisningen förÀndrad. Med smÄ justeringar fick vi till en lösning sÄ att han lÀttare hÀngde med.

Hon tar ett annat exempel. Senaste rönen inom specialpedagogik pekar pÄ att lÀrare ska anpassa undervisningen för varje elev i klassrummet.
- Men det finns undantag. En del behöver gĂ„ ifrĂ„n klassrummet och fĂ„ enskild undervisning, för att de mĂ„r bĂ€ttre av det. MĂ„let Ă€r sen att eleven ska fungera i helklass.
För en skoltrött elev Àr första ÄtgÀrden att sÀtta upp kortsiktiga mÄl, peppa och ge respons pÄ varje litet framsteg.
- Vi Ă€r vĂ€ldigt vaksamma pĂ„ att ingen elev ska bli nĂ„gon hemmasittare. MĂ„nga gĂ„nger tror jag att en skolkare vill bli sedd.

Kan det inte vara skÀmmigt i den hÀr Äldern för en elev att ha en speciallösning för inlÀrning?
- Ja, men vi jobbar vĂ€ldigt mycket med attityder. Alla ska fĂ„ vara olika, för alla har olika förutsĂ€ttningar och behov, sĂ€ger Karin Malmberg.

Tips

Karin Malmbergs tips för att eleverna ska trivas och lyckas:

  • Bygg goda relationer och ett ömsesidigt förtroende med varje elev.
  • Alla mĂ„ste fĂ„ kĂ€nna att de lyckas och att det Ă€r ok att misslyckas ocksĂ„. Men ett misslyckande gĂ„r alltid att vĂ€nda med rĂ€tt sorts stöd, kunskap och instĂ€llning.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om