– Det här får jag rapportera in till centralen. Här är så mycket modd att de förmodligen måste ploga bort det innan det fryser på under natten, säger Jakob Andersson når vi kör längs bussgatan vid Resecentrum.
Han är en av tre medarbetare som ger sig ut för att rondera på tisdagseftermiddagen. Under förmiddagen har fyra personer kört runt i samma ärende för att inspektera hur det ser ut efter ett drygt dygns intensivt snöfall. I vanliga fall jobbar han som projektledare med bland annat cykelbanor i kommunen. Nu får han dock lägga de ordinarie arbetsuppgifterna åt sidan för att vara med och kvalitetssäkra snöröjarinsatsen.
– Det här är ett av de största snöfallen den här vintern. De som kör de prioriterade gång- och cykelvägarna är nu inne på sitt femte varv sedan det började snöa, säger han.
För att snöröjarna ska kallas ut finns särskilda kriterier för hur mycket snö som krävs, vilket varierar för olika typer av gator. När "larmet" gått har entreprenörerna en timme på sig att skicka ut sina plogbilar och traktorer och sedan ytterligare mellan fyra och sex timmar att köra igenom gatorna som ingår, beroende på prioriteringen.
– Men när de var klara hade det snöat så pass mycket på de gator som plogades först att de fick börja om igen. Jag skulle vilja skicka en eloge till alla som är ute och kör. Det är många som har jobbat i princip hela natten, säger Jakob Andersson.
När vi kör förbi rondellen i korsningen Stationsgatan/Strandbodgatan noterar han att det ligger en plogvall över övergångsstället.
– Det här får jag skriva en notis om, säger han samtidigt som en man med permobil kör fast i snödrivan.
Längs Vattholmavägen konstaterar han att det ser rent och fint ut. Men i höjd med fotbollsplanerna i Gamla Uppsala blir det ett nytt stopp. Drivorna över cykelbanan har växt till uppemot en halvmeter på sina ställen, vilket noteras i ett samtal till en kollega på kontoret.
En snövall som skär in i en cykelvägskorsning vid Von Bahrska häcken, och som gör en tvär sväng ännu mer svårforcerad, får dock vara kvar.
– Man måste se till rimligheten i situationen. Hade det varit ett normalt snöfall hade jag förmodligen rapporterat in det. Om man kräver att allt ska vara tipptopp så tar det inte fyra timmar utan kanske åtta timmar att köra igenom hela rundan, säger Jakob Andersson.
På vägen tillbaka hinner han också med att titta till entréerna vid Nyby servicehus samt vid IFU Arena, som ingår i kommunens åtagande. Däremot är det flera oplogade gångvägar från snabbcykelleden mot bostadsområdena intill som han inte gör någon notering om.
– Där är det fastighetsägarnas ansvar att snöröja. Men jag förstår att alla inte har koll på vad som är kommunens mark och vad som är fastighetsmark, säger han.
Ett stopp vid snötippen, där infartsvägen är täckt av ett decimetertjockt moddlager, blir också föremål för ett meddelande till kollegerna.
– Under natten kommer man att behöva köra bort mycket snöhögar och vallar från gatorna. Och då behöver det vara framkomligt här, säger han.
På vägen tillbaka till kontoret har molntäcket spruckit upp. Nu noterar Jakob Andersson att den snöröjarinsats som kallades ut vid lunchtid har gett resultat.
– Nu är snövallen där mannen med permobilen fastnade borta, säger han och pekar mot övergångsstället när vi passerar.