Etanolplaner inte längre lika heta

Dyrare spannmål, slopade tullar och ett mer etanolkritiskt EU hotar ta loven av de uppländska etanolsatsningarna. Swedgrain avvaktar i Enköping. Sala Heby Energi har bantat sina etanolplaner och inlett ett samarbete med Uppsala universitet för att hitta billigare grödor.

Uppsala2008-01-15 22:00
Bolaget hade tänkt använda spannmål i ett övergångsskede mot cellulosabaserade bränslen.
- Men med dagens priser går det inte att ha spannmål som råvara för etanoltillverkning. Det insåg vi redan under förra året. Tillsammans med några forskare undersöker vi om det går att använda halm och ängsgräs som är billigare i stället, säger Sven-Olof Elison, styrelseordförande i kommunägda Heby-Sala Bioenergiutvecklings AB.

Den anläggning som bolaget tidigare skissade på skulle kosta runt en halv miljard att bygga. Planerna har fått bantas.
- Den vi nu planerar är avsevärt mindre. Hur mycket vi måste investera är inte klart. Men det är tänkt att vi ska kunna ta all råvara från närområdet och vi har fortfarande investerarna med oss, säger Sven-Olof Elison.
För Swedgrain AB som under flera år haft planer på att bygga en etanolfabrik i Enköping är pengarna ett problem. Bolaget har fått ett miljötillstånd som räcker det här året ut, men måste har ett klargörande politiskt beslut om etanolens framtid för att kunna gå vidare.
- Som det ser ut i dag är det omöjligt att få in kapital för etanoltillverkning, säger Swedgrains vd Lars Bravéus.

Orsaken är främst regeringens förslag att ta bort importtullarna på etanol från Brasilien.
- Utan tullar kan vi inte konkurrera. Det kostar 2 kronor litern att tillverka etanol i Brasilien där man gör etanol av sockerrör. Vi kan inte producera billigare än fem kronor litern i Sverige, säger Lars Bravéus.
I slutet av januari slår EU fast hur mycket Sverige och övriga europeiska länder måste minska sina koldioxidutsläpp fram till 2020. Förhandsinformation anger 17 procent. Det hoppas han ska bli en vändning för den svenska etanolen.
- De största reduktionerna av koldioxid måste vi göra inom transportsektorn och det kräver satsningar på etanol. Behoven inom EU och i USA är stora så den brasilianska etanolen räcker inte långt även om de har ett överskott just nu. Att ta bort importtullarna är bara en lösning på kort sikt, säger Lars Bravéus.

LRF i Mälardalen anser att turerna i dagens etanoldebatt mest skapar frustration.
- De som ska satsa på tillverkning avvaktar och lantbrukarna blir osäkra. Många tycker man slår undan benen för Svensk etanolproduktion, säger ombudsman Magnus Ekblad i Enköping.
Själv är han mer optimistiskt inför framtiden. Höga spannmålspriser vara inte för evigt och några sänkta svenska tullar tror han inte att det blir.
- EU kommer inte att tillåta den svenska regeringen att sänka tullarna på egen hand och det kommer inte heller att ske på EU-nivå. Unionen behöver en etanolproduktion för att säkra de inhemska behoven, säger Magnus Ekblad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!