Samtidigt som hotellen får kämpa med vikande övernattningar till följd av coronapandemin märks den motsatta trenden på hotell ämnade för bildäck. Vid en rundringning som UNT gjort till däckverkstäder i Uppsala målas en samstämmig bild upp av intresset för att förvara bildäck på deras däckhotell: Det är enormt och växer hela tiden.
Christer Larsson, ägare till Däckhuset, uppskattar att intresset för att förvara sina hjuluppsättningar hos dem funnits i omkring tio år.
– Och det blir bara mer och mer. Vi har byggt ut däcklagret några gånger, det var två år sedan sist, men nu har vi inte plats för fler – hur gärna vi än vill, säger Christer Larsson.
På Biltrean Toyota Uppsala har däckhotellet varit fullbokat de senaste tre åren.
– Vi har faktiskt expanderat den här säsongen för att kunna ta in alla som frågar. Tack vare en samarbetspartner har vi nu en rätt stor yta, säger Johan Lindberg, servicechef på Biltrean Toyota Uppsala.
Bildemos platschef Thomas Gustafsson säger att de nästintill alltid har fullt, men inför varje säsong tappar de kunder av naturliga skäl – som exempelvis flytt.
– Men de platserna fylls snabbt på. Under en 7-8 år har intresset ökat stadigt, säger han.
Företrädarna på däckverkstäderna som UNT pratat med ser framför allt två orsaker till den stora efterfrågan på däckförvaring. Den ena platsbrist. Många av de bostäder som byggts i Uppsala den senaste tiden saknar helt enkelt garage eller större förråd som rymmer hjulen. Men även många personer som bor i äldre bostadsrätter med större tillhörande förråd behöver en extern förvaring, berättar Johan Lindberg.
– Det blir mer påtryckningar från bostadsrättsföreningarna om att man inte får förvara däcken i sitt förråd, på grund av brandrisken, säger han.
Den andra enhälliga förklaringen till det höga intresset är bekvämlighetsskäl.
– Jag tycker man märker generellt att folk köper sig fria från tråkiga saker i dag, som hemstäd, handla mat eller däckbyte, säger Thomas Gustafsson, som är platschef på Bildemo.
Lotta Ekfeldt, vd på Däckcity, är inne på samma spår:
– Man märker att folk unnar sig att ta den här hjälpen, så att man slipper kånka på däcken och byta dem själva. Sedan ligger däcken försäkrade här när de inte används, säger hon.