Enköpingspappan stannade hemma

Den snälla, lite taffliga pappan i reklamfilmerna för Telia stannade hemma i Enköping när reklambyrån vann två priser på reklambranschens gala Guldägget i går kväll.

Uppsala2005-04-06 22:00
Roland Nordqvist får rota ett tag bland alla fjärrkontroller innan han hittar den som hör till dvd:n. Så visar han sina egna favoriter, den där han fått en fästing på ryggen, och den när han blir åksjuk på bussen.
Telias reklamfilmer har fått stor uppmärksamhet och följs nästan som små tv-serier.
— Uppenbarligen. Säkert har vi lika många tittare som dokusåporna, säger han leende. Jag har till och med fått skriva autografer! Men kan fjantarna i dokusåporna göra det, så kan väl jag .
En sysslolös söndag gick Roland Nordqvist på casting för en reklamfilm som skulle sändas bland annat på tv. Han visste inte vilket företag det gällde eller hur stort det skulle bli.
— De sökte gubbar i min egen ålder, 40 till 70 år och tonåringar. Det var en förfärlig massa människor.
Roland Nordqvist, med någon termins amatörteatererfarenhet i ryggen, fick tillslut rollen som Gunnar. Numera titulerar han sig "kreativ diversearbetare": journalist, författare och skådis.

Filmas i Enköping
En 30-sekunderssnutt för tv tar en dag att filma. Det brukar bli ett par dagars jobb i månaden.
— Rik blir man inte. Visst är det hyfsat betalt för två dagar, men mer jobb blir det ju inte i månaden.
Reklambyråfolk, Teliarepresentanter och filmbolagspersonal samlas varje månad i Enköping. Ramar och budskap är färdigt, men dialogen improviseras till stor del fram.
— Det blir många tagningar, många varianter. Så klipps det bästa ihop. Telia vet ju vad de kommunicerar ut.
Apropå det här med budskap som ska kommuniceras ut, finns det något han inte skulle göra reklam för?
— Om jag har några moraliska betänkligheter, menar du? Jag skulle inte kunna göra reklam för politiker. Jag har exklusivt kontrakt med detta bolag, men om situationen skulle uppstå så får jag väl fundera över om det är något jag kan stå för.

Planerar att fortsätta
Själv har han ett rätt okomplicerat förhållande till reklam: en del är väldigt bra, annat "rena skiten".
— ICA-reklamen är bra, och Bregott. Men den för Dressman får mig att spy - ta tre, betala för två och så några gubbar som promenerar.
Vad är bra reklam?
— Ja, det är nog, a: att du kan skratta lite, och b: att du kommer ihåg produkten efteråt. Man får inte tröttna för snabbt heller, eftersom det ska rulla ofta. Det är bra om man inte snappar upp allt på en gång, utan grubblar lite, och så nästa gång kan man konstatera att "ja, ja!".
Roland Nordqvist har kontrakt för sin Gunnar detta år också. Att det blir en fortsättning räknar han med:
— Konceptet har ju varit en framgång, så annars jag skulle bli förvånad, och besviken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om