I det nya kollektivavtalet mellan Vårdförbundet och SKL, Sveriges kommuner och landsting, framhålls att parterna är överens om att stödja lokalt arbete med så kallade utbildningsanställningar, AST akademisk specialisttjänstgöring.
När Alliansen var i majoritet i Uppsala läns landsting infördes i stället ett system med studielön.
– Det var ett steg på vägen men vi har sett att det inte räcker. Alliansen föreslog därför i september ett pilotprojekt där AST-utbildning ska erbjudas sköterskor som vill specialisera sig inom psykiatrisk vård och operation. Att det nu är med i avtalet är väldigt bra, säger Lina Nordquist (L).
Vivianne Macdisi (S), ordförande i sjukhusstyrelsen där Alliansen lade sitt förslag, betonar att hon fört dialog med sjukhusledning, Vårdförbundet och också med utbildningsanordnaren, Uppsala universitet, om behovet av halvtidskurser i olika specialiteter under hela 2016:
– Vårdförbundet har drivit frågan och jag är helt överens med dem om att utbildningsanställningar som AST behövs, säger Vivianne Macdisi.
Men den stora stötestenen har varit tillgången på utbildningsplatser för halvfartsstudier. Diskussioner med universitetet har förts, men merparten av deras kurser förutsätter heltidsstudier.
Enligt Eva Wikström, HR-direktör vid landstingets ledningskontor, pågår diskussioner i det regionala utbildnings- och kompetensrådet i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion om hur hälso- och sjukvårdsverksamheterna i regionen ska kunna rekrytera, vidareutbilda och behålla kompetent personal:
– Att ställa om flera kurser till halvfart är en stor omställning för Uppsala universitet. Det kräver extra lärarresurser och måste få ta sin tid. I rådet söker vi lösningar tillsammans med högskolor och universitet i regionen, men där diskuteras också vidareutbildning i större perspektiv. Vi har cirka 130 yrkeskategorier inom landstinget, säger Eva Wikström.
Eva Wikström betonar också att mycket annat än utbildningsinsatser görs för att klara kompetensförsörjningen inom landstinget:
– Vi arbetar med löneutveckling och arbetsmiljö, ledarskapsutveckling och arbetstidsfrågor. Det kliniska utvecklingsåret, KUÅ, för nyutbildade sjuksköterskor är bara ett exempel. Sammantaget är jag väldigt hoppfull och känner att vi är på rätt väg med de insatser vi gör.