Målet med den handlingsplan som antogs av gatu- och samhällsmiljönämnden på onsdagskvällen är att kollektivtrafiken ska bli mer punktlig. Handlingsplanen innehåller 83 åtgärder med en kostnad på 23,1 miljoner kronor. Johan Lundqvist (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, nämner prioritering av gaturummet som en viktig punkt.
– Som det ser ut nu hamnar stombusslinjerna ofta bland vanlig trafik och bromsas upp, men med ett busskörfält kommer de att få upp hastigheten, säger han.
Planen som nu antagits kommer även att ligga till grund för ansökan om stadsmiljöavtal som möjliggör medfinansiering av statliga medel upp till 50 procent.
– Den ansökan som gäller åtgärderna för 2016 är redan inskickad och antagligen blir det att vi söker bidrag en gång om året, säger Johan Lundqvist.
Andra åtgärder som Johan Lundqvist lyfter fram som viktiga för att underlätta för kollektivtrafikens framkomlighet är bland annat signalprioritet; att bussar snabbare ska få grönt ljus samt en översyn av regeln för väjningsplikt.
Bakgrunden till beslutet är att Uppsala lokaltrafik, UL under 2017 inför ett nytt linjenät. Det är framför allt skapande av kollektivtrafikkörfält på bland annat Luthagensesplanaden och Vaksalagatan som lyfts fram som viktiga åtgärder.
Arbetet med åtgärderna inleds 2016 och målet är att det ska vara slutfört under 2018.