I varje fall så fick stockholmare och andra med ärende vid rondellen och glaspinnen som är granne med Sergels torg tillfälle att se ett dylikt fordon på måndagen. På eftermiddagen besökte nämligen en grupp studenter från Luleå tekniska universitet platsen, och de hade med sig Baldos II, bilen som svarar mot den inledande beskrivningen.
- Vi är 19 studenter i gruppen som byggt bilen, ett projekt i arbetet med att ta fram ny teknik. Baldos är vägregistrerad som amatörbyggt fordon, så den har registreringsskyltar. Det är därför vi kan köra med den på allmänna vägar, berättar Kristofer Flodström, en av Luleåstudenterna, men ursprungligen från Huddunge i Uppland.
Baldos II väger 160 kilo och rymmer en person. Det innebär att krocksäkerhet och kupékomfort ännu inte är egenskaper att räkna med, men gör ändå Baldos till förlorare i tävlingar där det handlar om att vara bränslesnålast.
- Vi tävlade i Shell Eco Marathon söder om Berlin i början av maj. Baldos hade ingen chans mot en del av de andra bilarna som inte var utrustade för att klara vägregistrering, och därför lättare än vår bil. Men Baldos fick mycket uppmärksamhet, och nu har vi visat den i Berlin, Hamburg, Köpenhamn och Göteborg, på väg hem, säger Kristofer Flodström.
Baldos II går helt på etanol. Men projektbilar kan drivas med andra bränslen som bensin, diesel, bränsleceller eller annat. För att få jämförbara värden räknas gångtiden därför utifrån energivärdet i de olika bränslena.