För att Sverige ska kunna hänga med i den globala utvecklingen och stå sig i konkurrensen behövs en väl fungerande flygplats. Det menar Göran Brocknäs, regionchef på Handelskammaren i Uppsala.
– För näringslivet är Arlanda nyckeln för att attrahera företag, exempelvis högteknologiska företag som har ett behov av tätt internationellt resande. Internationella företag vill ha en kombination mellan en storstad och en flygplats, säger Göran Brocknäs, som anser att hela regionen mellan Stockholm-Uppsala inklusive ett framväxande Airport City Stockholm erbjuder det.
Ökad miljömedvetenhet till trots verkar människors resvanor intensifieras. Antalet resenärer på Arlanda är uppe i 21 miljoner per år, och flygplatskoncernen Swedavia räknar med 35 miljoner resenärer år 2043.
Trafikverket ser en tydlig trend i att privatresor ökar mer än affärsresandet, en skillnad som Rami Yones, långsiktig planerare på Trafikverket, förväntar sig bli större.
Anledningen tycks vara bland annat bättre teknik som möjliggör konferenser över webben och att affärskontakter redan är upprättade, snarare än företagens öga för miljön.
– Jag tror inte lika mycket på miljöskäl, vi kan inte se det i vår statistik. Behöver man ha ett möte så gör man en resa, säger Rami Yones.
I november i fjol kom Mark- och miljödomstolen med en, för Swedavia, nedslående dom, eftersom en konsekvens är att flygtrafiken kommer reduceras. Swedavia överklagade tio av domens trettiosex punkter och den 18 mars i år kom ett prövningstillstånd från Mark- och miljööverdomstolen.
För Swedavia som räknar med fler resenärer är punkten gällande inflygningarna över Upplands Väsby i högtrafik mest kritisk. Enligt domen förbjuds dessa i praktiken från och med första januari 2018. I stället vill domstolen se kurvade inflygningar, det vill säga att man flyger runt området.
– I dag gör vi enbart kurvade flygningar i lågtrafik, då används inte bana tre som berör Upplands Väsby. Behovet uppstår i högtrafik som vi räknar från 56 flygrörelser. Det tokiga är att vi får använda bana tre när vi kommer över 84 flygrörelser, säger Kjell-Åke Westin som är flygplatsdirektör på Arlanda.
Att gå från 56 flygrörelser till 84 utan att flyga över det aktuella området är, enligt honom, orimligt och kvarstår domen räknar Swedavia med att flygtrafiken minskar med 40 procent i högtrafik.
– Det är samma sak som att begränsa Sverige. Men det största argumentet mot domen är att det i dag inte går att göra kurvade flygningar i högtrafik på ett säkert sätt, säger Kjell-Åke Westin.
I högtrafik är det mer riskfyllt att göra kurvade inflygningar än i lågtrafik på grund av att fler flygplan är i omlopp. För att det ska bli riskfritt krävs, enligt honom, att alla flygbolag inför ny teknik, men tekniken behöver utvecklas mer och fram till dess vill Swedavia kunna använda bana tre även efter 2018.
Nu hoppas Kjell-Åke Westin på ett nytt beslut innan jul, men skulle domen bli densamma finns ytterligare en instans att överklaga till.
Även Göran Brocknäs, regionchef på Handelskammaren i Uppsala, ser domen som negativ eftersom man måste minska antalet flygrörelser i högtrafik. Det påverkar resandet inrikes för den som vill flyga ner på morgonen och hem på kvällen, men även utrikesflygen.
– Området över Upplands Väsby är en av de mest naturliga inflygningarna till Arlanda söderifrån. I ett långsiktigt perspektiv behöver man se över möjligheten för att flyga över kommunen, säger Göran Brocknäs.
Helena Ruhmén, kommunikationschef på Arlanda, framhåller att det är en fråga för Sverige:
– I förlängningen blir det konsekvenser för hela landet. Sverige har den snabbast växande marknaden bland de nordliga länderna och näringslivet efterfrågar fler direktlinjer.
På andra sidan av frågan står Upplands Väsby och Vallentuna kommun som båda vill minska bullret från passerande flyg för att kunna bygga fler bostäder. Eftersom antalet anställda på Arlanda väntas öka, ligger det även i Swedavias intresse att fler bostäder byggs i regionen. Dessutom gör det Arlanda mer attraktiv som arbetsplats om det går att bo nära flygplatsen.
– Man får ställa de 21 miljoner som behöver resa mot 7000 till 8000 bostäder. Jag har full respekt för att det bullrar över Upplands Väsby, Täby, Vallentuna och Rosersberg. Samtidigt fanns inte mycket bebyggelse när man beslutade att lägga flygplatsen här, regionen utvecklas på grund av Arlanda, säger Kjell-Åke Westin, och tillägger att Swedavia har goda relationer med sina grannar.
Positivt med nämnda dom är, för Swedavia, att koldioxidtaket lyftes helt. Kjell-Åke Westin ser inte hur Swedavia ska kunna ta ansvar för all marktrafik till och från flygplatsen. Samtidigt hävdar han att det inte betyder att man slutar att arbeta för minimal miljöpåverkan.
– Målet är att ha noll procent fossilt koldioxidutsläpp år 2020 från vår egen verksamhet, men där är inte flygplanen inräknade.