Om man vill resa kollektivt mellan två platser i olika delar av Sverige kan det vara svårt att få en överskådlig bild av resealternativen och köpa biljetter för hela resan, särskilt om den omfattar olika aktörers trafik. Det anser i alla fall infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).
Därför har hon tillsatt en utredning som ska se över om det går att ålägga kollektivtrafikföretagen att införa ett gemensamt system för bokning och biljettköp vid kollektivtrafikresor. Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober.
– Om branschen inte förmår ta fram en bra lösning på frivillig väg finns möjligheten att införa lagstiftning, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Hon jämför med flyget, där det finns en rad olika söktjänster på nätet som gör det möjligt att jämföra olika flygbolags avgångar mellan alla världens flygplatser.
På SJ:s hemsida kan man i dag boka resor med konkurrerande företag. Kan ni inte ge SJ ett uppdrag att fortsätta ge den service man redan har?
– Det är bra om SJ har den funktionen. Men den vanliga UL-resenären kanske inte tänker på att gå in på SJ:s om man vill boka en resa med både UL och SJ, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Det verkar som att branschen på frivillig väg är på väg att skapa den lösning som infrastrukturministern efterfrågar. Redan i dag är företagen skyldiga att lämna uppgifter om sina resor till ett gemensamt system för information till resenärer. Branschen har utvecklat reseplanerartjänsten Resrobot som ger information om resor och resekombinationer för olika färdmedel på webben och i smarta telefoner. Det går ännu inte att köpa eller boka biljetter via Resrobot. Men i juni planeras en första version av en nationell reseplanerare med köpfunktion vara klar.
– Den blir neutral mellan olika aktörer och ska innehålla information om linjetrafik inom alla trafikslag. Man kommer att kunna söka på pris, restid och trafikslag, beroende på vad man tycker är viktigt, säger Charlotte Wäreborn Schultz, vd för företaget X2AB som ägs gemensamt av olika kollektivtrafikföretag.