Parkeringsvakterna vill helst slippa skriva ut böter

Parkeringsvakternas fokus är officiellt på framkomlighet och säkerhet. Men när UNT följer med två p-vakter på rundan blir det tydligt varför det i stället främst är slarv med avgiften som leder till att Uppsalaborna får en gul p-bot på rutan.

Michael Lind fäster en gul lapp på bilen som står på en gata med parkeringsförbud.

Michael Lind fäster en gul lapp på bilen som står på en gata med parkeringsförbud.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2024-04-09 16:30

Nyheten i korthet

  • UNT:s genomgång av samtliga p-böter som delats ut under 2023 visar att deg är slarv med avgifter som oftast leder till p-böter. En orsak till det är att parkeringsvakterna i Uppsala föredrar att bilister flyttar sina bilar snarare än att ge parkeringsböter.
  • UNT följde med parkeringsvakter på rundan för att se hur de jobbar, och det visar sig att trafikfarliga uppställningar, som ska prioriteras högst, sällan leder till en utfärdad p-bot.
  • Ett exempel var en bilist som använt cykelbanan som lastplats, men som inte behövde betala någon p-bot.

– Att ge en parkeringsanmärkning är den sista utvägen. Att få bilisterna att flytta på sig är mycket bättre, säger Andreas Axelsson, parkeringsvakt vid Uppsala Parkering.

UNT får följa med honom och kollegan Michael Lind på en runda i några av Uppsalas olika områden för att få en bild av hur parkeringsvakterna jobbar.

undefined
Michael Lind och Andreas Axelsson har den här dagen en av Uppsala Parkerings bilar för att ta sig runt till olika bostadsområden.

Jag hoppar in i baksätet på bilen tillsammans med de båda parkeringsvakterna, och vi rullar mot Rosendal, vilket är ett problemområde enligt p-vakterna. Parkeringsfickorna längs gatan är fulla av parkerade bilar. Bilen vi åker i är utrustad med en kamera som läser av registreringsnumren, och Michael Lind kan konstatera att det inte är någon som låtit bli att betala denna gång.

Vi kör runt ett hörn och där står en bil på en gata som saknar parkeringsplatser. Andreas Axelsson bromsar in bakom bilen och vi väntar.

– Vi måste konstatera att det inte pågår någon lossning eller lastning. Därför måste vi vänta i minst sex minuter då vi har uppsikt över bilen hela tiden innan vi kan utfärda en parkeringsanmärkning, säger han.

undefined
På en gata med parkeringsförbud står en bil vars förare inte dyker upp inom de sex minuter som parkeringsvakterna väntat.

Efter att tiden har gått har ingen förare visat sig och det blir en utskriven bot på 600 kronor som fästs på rutan. Bilen fotograferas ur flera vinklar och ventilernas position på hjulen noteras. Kommunala parkeringsvakter har ett förordnande som innebär att bilder egentligen inte behövs som bevis, men används i alla fall om det skulle bli diskussion i efterhand.

Lite längre bort stannar vi till på en nyanlagd gata i området där det står tre hantverkarbilar i närheten av ett pågående bygge. En ny väntetid på sex minuter börjar räknas ner.

– Byggarbetarna har en anvisad parkering som ligger en liten bit bort. Tanken är att de ska lasta ur sina verktyg och sedan parkera där. De kan också ansöka om nyttoparkeringstillstånd och då får de stå i tre timmar där det är parkeringsförbud, säger Andreas Axelsson medan vi väntar.

undefined
Parkeringsvakten Michael Lind skannar registreringsskyltar på bilar vid Österplan för att se om förarna betalat avgiften.

När väntetiden har passerat och de båda p-vakterna går ut och fotograferar bilarna så börjar det röra sig inne på byggarbetsplatsen. Först en och sedan ytterligare en chaufför kommer ut. När den andre dyker upp har Andreas Axelsson redan tryckt ut boten, men inte hunnit godkänna den i systemet.

– Om du flyttar bilen är det inga problem, säger han och knycklar ihop lappen i handen.

Kvar står en av skåpbilarna som får en lapp på rutan eftersom någon förare inte visat sig.

När p-vakterna är på väg att köra ut från Rosendalsområdet noterar de en bil med släp som står på cykelbanan, alldeles intill en ledig lastplats samtidigt som tre personer håller på och baxar in en stor Ikeakartong genom porten i närheten.

Detta räknas som trafikfarlig uppställning och är en av de mest prioriterade felparkeringarna för p-vakterna. I det fallet krävs heller ingen väntetid på sex minuter innan en böteslapp kan utfärdas. I fjol var det dock bara 535 av de totalt drygt 30 000 p-böter som delades ut som berodde på att någon stannat eller parkerat på en gång- eller cykelbana, trots att bilar på cykelbanor och trottoarer inte är en så ovanlig syn i Uppsala.

undefined
"Om du flyttar bilen så slipper du böter", säger Andreas Axelsson till den förare som använder cykelbanan som lastplats.

Inte heller denna gång ska det dock delas ut någon p-bot på cykelbanan.

– Om du flyttar bilen så slipper du böter. Det är onödiga 1 200 kronor, säger Andreas Axelsson till föraren.

Efter att mannen flyttat sin bil är p-vakterna nöjda, och så även de som parkerat på cykelbanan:

– Tack så hemskt mycket, säger en ung kvinna i gänget som baxat in Ikeakartonger i porten, vänd till de båda parkeringsvakterna.

Den glada tonen är inget undantag. Den generella bilden är att parkeringsvakt är ett utsatt yrke, där många möts av hat och hot. Men det är en fördom, enligt Andreas Axelsson.

– Jag tror den föreställningen kommer av att vi har ett jobb där vi måste säga till när folk gör fel. Men den bilden tror jag håller på att ändras, särskilt i Uppsala där vi har jobbat väldigt hårt med personbemötandet, säger han.

undefined
På den högra skylten, som anger att ett område med parkeringsförbud börjar, ser man vilket bolag som ansvarar för att kontrollera området. Den vita skylten till vänster visar att den zon där kommunen har ansvar tar slut.

Vi hoppar in i bilen och kör vidare mot Bäcklösa. Andreas vill visa något som många missar.

– Här tar kommunens område slut, säger han och pekar på en skylt.

– Det är många som hör av sig som säger "jag såg ju att parkeringsvakterna var här, varför lappade de inte bilarna". Men vi kan bara skriva ut p-böter på kommunal mark. Man ser på skylten vid infarten till ett sådant område vem som är ansvarig, säger han.

Kontroll på kommunal mark

Uppsala Parkerings parkeringsvakter har ansvar för parkeringsövervakningen på kommunala gator och allmän plats enligt "lagen om felparkeringsavgift". De kontrollerar då både regler som finns i lokala trafikföreskrifter samt i trafikförordningen.

Dessutom har Uppsala Parkering avtal med flera kommunala fastighetsägare för att övervaka parkeringar på deras mark. På tomtmark gäller "lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering", som säger att markägare får ta ut en avgift som motsvarar kommunens felparkeringsavgift om någon parkerar i strid med de regler som markägaren bestämt för området.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!