1974 avgick Lennakatten för första gången. Sedan dess har flera olyckor inträffat längs spåren.
– Vi uppfyller alla krav. I samband med alla olyckor görs en utredning och varenda gång har det visat sig att det har varit bilisterna som varit vållande, säger Anders Ljung, trafikchef hos Museiföreningen Stockholm-Roslagens järnvägar (SRJ) som kör Lennakatten.
I början av 2000-talet inträffade en olycka med dödlig utgång, berättar Anders Ljung.
– Då var det brandbevakningens tåg, som körde bakom ett av våra ånglok, och råkade köra på en fotgängare. Det är den enda dödsolyckan i museitrafikens 50-åriga historia.
Onsdagens olycka i närheten av Funbo skedde vid en övergång som saknade järnvägsbommar. 21 av Lennakattens 25 vägskyddsanläggningar har bom. De andra ljud- och ljussignal. Marie Östman har bott i Funbo i 20 år och är kritisk till att det inte finns ett bättre skydd vid järnvägsövergången.
– Jag önskar att Lennakatten kunde få bidrag för att sätta upp bommar, säger hon och berättar att hon själv är väldigt försiktig vid obevakade järnvägsövergångar.
Anders Ljung menar dock att det inte behövs på platsen.
– Olyckan är anmäld till transportstyrelsen och nu ska vi utvärdera det här. I min mening så är skyddet fullgott på det här stället. Det är oftast väldigt lite trafik vid den järnvägsövergången och bilisterna får max köra 30 km/h, avslutar trafikchefen.
Vid olyckstillfället ska rälsbussen ha färdats i 50 km/h.