En lång tradition av smutskastning
Kampanjnålen är tyvärr ingen isolerad företeelse. Presidentkampanjen i USA har fått en allt hätskare ton och personangreppen haglar i reklamfilmer och annonser. Fenomenet brukar kallas "negative campaigning".
Personangrepp i politiken har en lång historisk tradition i USA. I presidentvalet 1796 anklagade Thomas Jefferson sin motkandidat för att ha brittiska älskarinnor. Vilket tjugo år efter självständighetsförklaringen naturligtvis inte var särskilt populärt. Motkandidaten i fråga, John Adams, påstod å sin sida att Jefferson hade en affär med en av sina slavar, och ville legalisera såväl incest som prostitution. Adams vann för övrigt det valet.
I Sverige har "negative campaigning" aldrig haft samma betydelse som i USA. Organiserade politiska kampanjer mot specifika individer har sällan slagit väl ut, varken i medierna eller hos allmänheten.
LO:s sjukförsäkringskampanj under våren, när brev skickades hem till borgerliga riksdagsledamöters grannar med överskriften "Din granne vill sabba din sjukförsäkring", blev till exempel inte någon framgång. De flesta uppfattade helt riktigt kampanjen som rena trakasserierna.
Även om smutskastning och personangrepp förekommer i svensk politik, har de negativa reaktionerna och problematiseringen av fenomenet, gjort att det politiska klimatet än så länge är relativt sakligt. Politiker ska naturligtvis granskas kritiskt, men därifrån är det ett långt kliv till att fullkomligt irrelevanta detaljer i deras liv ifrågasätts.
I vintras under primärvalen i USA spreds ett rykte som gjorde gällande att Hillary Clinton inte gett serveringspersonalen på en restaurang där hon ätit, någon dricks. Skandalen var ett omedelbart faktum och servitriserna jagades i sina hem av journalister.
En av dem gav följande svar till en efterhängsen reporter: "Ni är fullkomligt galna! Barn dör i krig, oljepriset är skyhögt - det måste finnas bättre saker att bry sig om än vem som serverade Hillary Clinton och fick, eller inte fick, dricks!"
Det borde det verkligen. Men i den pågående kampanjen verkar man helt glömt vad det är.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!