En konst att gå säkert i halkan
Gårdagen blev ovanligt halkig efter ett nattligt regn som frös till is. Det blev fullt upp att göra både för kommunens gatugrupp och för personalen på akutmottagningen.
— Det blev som en nyspolad skridskobana — tvärhalt, sade Per-Rickard Rönnberg Fyrlycke, arbetsledare för kommunens gatugrupp.
Redan på förmiddagen hade akutmottagningen i Uppsala fått in ovanligt många förolyckade i halkan. En av dem var Helene Bylund, som vi träffade på i väntrummet.
— Jag ramlade tidigt i morse och gjorde illa armen när jag skulle till Östhammarsbussen, berättade hon.
Halkade på parkeringen
Karl-Einar Jonsson kom ut från akutmottagningen med armen i mitella. Han halkade på parkeringen hemma i Fålhagen.
— Det smällde till i axeln. Det var inte så farligt visade det sig, men det känns mycket, sade han.
Vid elva-tiden var maskinförare Lars-Erik Hellström i full färd med att sanda trottoaren intill Domkyrkan. Den sand han hade strött ut på morgonen hade redan sjunkit ner i isen, så det var bara att ta ett nytt varv med sandmaskinen.
— Det är lite värre än normalt i dag, sade han.
Värst är det när det ligger och pendlar kring nollan. Det är väderomslagen som ställer till det mest.
— Det är bättre om det antingen är snö och kallt eller regn, konstaterade Lars-Erik Hellström.
Nysandat och halkskydd
På den nysandade trottoaren kom en fotgängare gående. Beatrice Edenholm skulle nog inte ha halkat ändå. Hon hade skor med inbyggda broddar.
— Jag ringde en väninna som sa: akta dig, det är jättehalt i dag. Då bytte jag skor, berättade hon.
Föredömligt, tyckte Per-Rickard Rönnberg Fyrlycke som menar att alla bör ta eget ansvar för att förebygga halkrisken. Då spelar skorna — fotgängarnas däck — en viktig roll. Det är inte bara cyklister och bilister som behöver dubbat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!