En fråga om rätt och fel

För den elev som på grund av utvecklingsstörning inte kan tillgodogöra sig undervisningen i grundskola och gymnasium är särskolan ett viktigt avstamp inför det kommande vuxenlivet. Men för den som är fullt kapabel att delta i den ordinarie skolgången, kan en felaktig placering i särskolan vara början på ett livslångt utanförskap.

Karl Rydå

Karl Rydå

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2012-03-15 00:00

Det borde inte vara möjligt att felaktigt placeras i särskolan. Men i en debattartikel i Dagens Nyheter (14/3), beskriver Skolinspektionens generaldirektör Ann-Marie Begler hur det har skett och fortfarande sker. Brister i elevutredningar har inte hindrat kommuner från att föra över barn som hör hemma i grundskolan till särskolan. I vissa fall har beslut fattats trots att helt har saknats.

Den som har genomgått särskola och särgymnasium är i princip utestängd från den reguljära arbetsmarknaden och någon möjlighet att ta sig in på högre utbildning finns inte heller. Men kommunernas svek är faktiskt dubbelt. När de elever som på otillräckliga eller direkt felaktiga grunder gått igenom särskolan har vänt sig till kommunen för att få hjälp att ta igen förlorade studier har de ofta avvisats. Trots att samma kommun bär ansvaret för att dessa elever på felaktiga grunder stängts ute från högre utbildning och den reguljära arbetsmarknaden.

Skolinspektionens generaldirektör föreslår lagstiftning. Det borde räcka med en grundläggande känsla för rätt och fel. Men den saknas uppenbarligen i den kommunala byråkratin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om