"En fördel är att man inte tar jobbet med sig hem"
På John Bauer-gymnasiet i Uppsala arbetar man efter principen med semestertjänst och 40 timmarsvecka, i motsats till det system som råder i den kommunala skolan. Det finns för- och nackdelar med båda systemen, menar några av de anställda på skolan som UNT träffat.
Foto: Nina Leijonhufvud
En av skolorna där lärarna jobbar 8-17 precis som på kontor i andra yrken är John Bauer-gymnasiet vid Ekeby bruk, som startade sin verksamhet hösten 2004. Friskolan bedriver undervisning på ett tjugotal orter i landet och alla skolor är anslutna till samma system.
- Det kan vara svårt att jämföra mellan de bägge systemen. Men en fördel är att man inte tar med sig jobbet hem på samma sätt, eftersom man i högre grad utför sina uppgifter på skolan. Och man vet att alla medarbetare finns på plats, säger Fredrik Hedlund, IT-lärare och skyddsombud för lärarna på skolan.
Omar Hijazi, rektor på John Bauer-gymnasiet, trycker på samma sak.
- Man kan räkna med att all personal finns i huset och går att få tag på under arbetstid, det inger en trygghet både för elever och för personal. Men det står inte och faller med frågan om arbetstid, det är flera faktorer som tillsammans skapar en enhet. Fokus ligger på att eleverna ska nå sina mål, säger han.
Båda två har tidigare erfarenhet från att ha jobbat som lärare inom den kommunala skolan. Men de tycker inte att det har varit någon jätteomställning att arbeta efter en annan arbetstidsprincip.
- Hur man upplever det beror förstås på om man är nybakad lärare eller har arbetat länge inom skolan. Men jag har inte upplevt det som att frågan varit så känslig när jag jobbat kommunalt, säger Fredrik Hedlund.
Även om lärarna på John Bauer-gymnasiet har en 40-timmarstjänst i botten, finns möjligheten till mertid som förläggs utanför arbetstiden efter överenskommelse med rektor och sedan kompas ut. Det innebär att de kan välja att jobba in tid för att kunna ha ett längre sommarlov.
Men oberoende av vilket system som tillämpas jobbar man som lärare ändå lika mycket, framhåller Omar Hijazi.
- Det handlar inte om semester eller sommarlov, utslaget på ett år är arbetstiden densamma. Oavsett vilket gäller det för varje individ att hitta en balans i vardagen. Ingen tjänar på att läraren jobbar ihjäl sig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!