En bil kommer lastad med ... mat

Nu är det högsäsong för stans cateringfirmor. Och för varje år får de mer att göra - något som kan bero på att vi som konsumenter ändrat attityd.

Här kommer festmaten! För Inga-Britt Hellman och de andra i bostadsrättsföreningen HSB 50 Dagerman var det ett självklart val att beställa maten. - Det blev jättelyckat. Vi hyrde porslin också, så att vi slapp diska. Fantastiskt! säger hon.

Här kommer festmaten! För Inga-Britt Hellman och de andra i bostadsrättsföreningen HSB 50 Dagerman var det ett självklart val att beställa maten. - Det blev jättelyckat. Vi hyrde porslin också, så att vi slapp diska. Fantastiskt! säger hon.

Foto: Kattis Strömgren

Uppsala2009-05-22 06:00
Skolavslutningar och studentskivor, bröllop och storhelger. Maj och juni är fulla av kalas, vilket gör att Uppsalas uppemot 40 cateringfirmor får jobba för högtryck. Det blir dessutom allt vanligare att Uppsalaborna beställer mat när det är dags för fest.
- Catering har ökat ofantligt de senaste åren. Folk vill ha allt färdigt! säger Ewa Rolf, ansvarig för Luthagens livs catering.
Butiken har nyligen anställt en till kock eftersom de får så många cateringbeställningar och satsar nu även på varm mat.

Märker ni inte av lågkonjunkturen?
- Inte det minsta, beställningarna blir bara fler. Folk skäms inte längre för att beställa mat. Snarare tvärtom, man är lite avslappnad och säger "äh, vi beställer hem".

Cajsa Johansson på Cajsas kök har drivit catering i 13 år. Hon har precis som Ewa Rolf upplevt en klar attitydförändring.
- För bara fem år sedan var catering lite lyxigt. Lite "vadå inte laga mat själv till 50-årsfesten?" Men nu har det blivit okej med allt från hjälp att städa huset till hjälp att laga mat.

Vilka är det som beställer catering?
- Alla, egentligen. Från brudpar till damen som fyller 90 till städerskan på Akademiska som inte orkar laga mat själv till sonens studentskiva.

Som bostadsrättsföreningen HSB 50 Dagerman. När föreningen för en vecka sedan firade 40 år var det självklart att beställa mat, berättar festkommitténs Inga-Britt Hellman som i solskenet utanför festlokalen tog emot 70 bufféportioner från Höglunds catering.
- För tio år sedan var det annorlunda, då hade vi förmodligen haft knytkalas. Men i dag har man mindre tid. Och att köpa färdig mat är ju så vedertaget numera, säger hon.

Blev det lyckat?
- Mycket! Vi är väldigt nöjda.

De flesta cateringfirmor i stan tycks ha nöjda kunder. Konsument Uppsala får i alla fall mycket sällan in klagomål vad gäller just catering, enligt konsumentrådgivaren Ewa-Lena Schweitz.
- Kanske något fall per år på sin höjd. Det kan till exempel handla om att maten levererats senare än utlovat, säger hon.
Proffsiga företag eller inte, Ewa-Lena Schweitz uppmanar alla som ska beställa cateringmat att be om skriftligt kvitto på att man betalt och att inte nöja sig med en muntlig överenskommelse, utan be att få den skriftligt. Skulle något gå fel blir det då mycket enklare att reklamera.
- I dag kan catering vara så mycket mer än bara mat. Ofta beställer man också personal, porslin och annat, och ju fler paramet- rar desto mer kan bli fel. Vilket kan bli jättetrist - det är ju ofta viktiga tillfällen i livet det handlar om!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om