Högstadieelever i hela Sverige är inne i perioden för nationella proven, som för en del präglas av stress och prestationsångest. Cesar Wolkert, Vilma Andrén, Anna Bång och Wilma Lundberg går alla i nian på Valsätraskolan i Uppsala och de berättar att de känner av stressen.
– Man vet liksom inte hur det ska se ut så man är inte direkt förberedd. Eftersom vi inte vet vad som ska komma måste man antingen plugga på allting eller inte plugga på något. Då väljer de flesta att inte plugga, säger Cesar Wolkert.
Vilma Andrén instämmer:
– Det är liksom allt vi gått igenom på typ tre år. Då ska man gå igenom och läsa det på en vecka, det är ganska svårt.
De berättar också att de fått höra från sina lärare att proven väger tungt när betygen ska sättas. Wilma Lundberg berättar att stressen ofta handlar mer om en oro för att sänka sitt betyg, snarare än en vilja att höja sig.
– Om jag har ett väldigt bra betyg i ett ämne blir det lättare att sänka sig i det ämnet på nationella provet, säger hon.
Hade ni velat att skolan gjorde något annorlunda?
– Typ inte ta det så seriöst, skrattar Anna Bång och fortsätter: Det blir som att det här är allt. Går det dåligt på nationella blir det dåligt för hela betyget.
– Då kanske det inte är så smart att ha det sista terminen heller, om det är jättebetygsgrundande, fyller Vilma Andrén i.
Robin Ritsgard är lärare i matematik på Valsätraskolan. Han säger att man märker att nationella proven blir en påtaglig närvaro för eleverna under vårterminen i nian. Betygen får då en ny innebörd, då de översätts i poäng som behövs för att komma in på önskat gymnasium.
– Nationella proven är ju en del av detta, så man bygger upp en förväntan. Jag brukar försöka förklara för mina elever att prov är ett kvitto på vad du kan och vad du behöver öva mer på, säger han.
Men i slutet av nian är det kanske lite för sent?
– Ja, nationella proven i matematik ligger ju i mitten av maj, så där blir det ju inte fler chanser. Den anspänningen kan jag verkligen förstå.
Han berättar att han på olika sätt försöker jobba med att minska elevernas stress inför proven.
– Jag tror det finns en vanlig uppfattning bland elever att nationella proven betyder allt när det gäller betygsättningen. Men jag bedömer mina elever varje lektion, i vad de kan eller inte kan.