Av Uppsala kommuns 31 gymnasieskolor är 19 friskolor. På friskolorna är andelen elever med indraget CSN högre än rikssnittet – och dubbelt så hög som på kommunens skolor. Den stora skillnaden har varit ihållande de senaste 7 läsåren.
UNT har kontaktat samtliga fristående gymnasieskolor i Uppsala. Ingen av de 6 som har svarat känner igen de höga siffrorna.
Realgymnasiets rektor Diana Åhlén berättar att andelen elever med indraget CSN har legat runt 6 procent hos dem de senaste åren. Hon tror att personaltäthet och rutinerad personal är en viktig del av närvaroarbetet.
– Vi har bra personaltäthet med kurator och specialpedagog. Men det gäller också att ha rätt personer. Vår personal är väldigt duktig på att fånga upp eleverna och få dem att känna sig bekväma. Vi har en så liten skola att alla känner alla.
Men Diana tror också att det hjälper att det är ett yrkesgymnasium.
– Eleverna har valt sådant som de är intresserade av och vi har många praktiska moment som man inte kan missa.
Jimmy Rosengren, utbildningsdirektör på ProCivitas Privata Gymnasium, tror att de ökande siffrorna kan bero på noggrannare rapportering.
– Skolor blir bättre och bättre på närvarorapportering. Hos oss jobbar vi väldigt mycket med att utbilda vår personal om hur man gör en bra närvarorapportering och vi har fått ett nytt digitalt system.
Gällande varför elever skolkar ser han flera möjliga anledningar.
– Man kan vara skoltrött, intresserad av att arbeta vid sidan om eller av olika anledningar känna att man inte klarar av sin skolgång som man har hoppats. Det kan också finnas socioekonomiska faktorer.
Christine Kastner Johnson, chef kommunal gymnasieskola i Uppsala, menar att den ogiltiga frånvaron är ett problem även på Uppsalas kommunala gymnasieskolor.
– Vi har såklart en del som är hemmasittande. Men vi vet på vilka skolor vi har en större frånvaro och där jobbar man särskilt aktivt. Problemet finns även på de stora skolorna. Elever skippar lektioner för att läsa ikapp eller för att jobba.
Christine tror att medvetenheten om problemet gör fler lärare och skolor uppmärksamma på frånvaro.
– Vi har ett uppdrag från utbildningsnämnden att fokusera på närvaroarbete. I och med att vi har fokus på det här kanske fler är uppmärksamma och rapporterar.