Elever lär sig mer än bara företagande av "Draknästet"

Företagande och integration – ett framgångsrecept när Lundellska skolan gör ett eget "Draknästet".

Samir Hussaini, (vänster) och Norda Hasan (höger) presenterade tillsammans med tre andra sin idé – en GPS.

Samir Hussaini, (vänster) och Norda Hasan (höger) presenterade tillsammans med tre andra sin idé – en GPS.

Foto: David Johansson

Uppsala2020-09-25 10:01

Två dagar har de på sig. Sedan väntar eldprovet.

Inspirerat av tv-programmet "Draknästet" genomför Lundellska skolan i samarbete med Ung Företagsamhet i Uppsala län ett projekt för eleverna på Språkintroduktion (Sprint). Projektet pågår i tre dagar, där eleverna träder in i rollen som entreprenörer och får testa hur det är att starta och driva företag. Målet är att lyckas sälja in sin produkt till en jury, "drakarna", bestående av lokala företagare och entreprenörer.

Emma Ågren är programrektor för Sprint. På skolan har de hållit på med "Draknästet" i flera år.

– Syftet med projektet är flera saker. En del är att lära sig om företagande. Många av eleverna som läser på språkintroduktion har ju varit företagare i sina hemländer. Sen märker vi att de utvecklas enormt i språket av att göra den här typen av projekt. 

Juryn består av tre företagare i Uppsala län. Veronica Westerling, vd på Vakna Uppsala, är med för första gången. Hon tackade ja direkt när hon fick frågan om att vara med.

– Jag tycker det är så viktigt att stötta och engagera sig i ungdomar i det här ämnet.

Roger Kjettselberg, vd på Tierpsbyggen, har varit med flera år i rad. Det här är en av de roligaste dagarna på året, berättar han.

– Det är så häftigt att se de här eleverna överträffa sig själva. Hur de jobbar tillsammans, och deras förmåga att presentera.

Veronica Westerling fyller i:

– Och vad de upptäcker efteråt när de är klara, vad de har växt. Det är fantastiskt att se.

Abdulkarim Abdulkarim, 17, och Xinyi Shen, 18, har skapat ett mjölkte med inspiration från Kina. Teet smakar ungefär som kolakakor.

– Jag var lite stressad först men sen blev det bra och jag kunde fortsätta prata, berättar Abdulkarim.

Xinyi är nöjd med projektet.

– Det har varit väldigt roligt.

Med var även en grupp på fem elever som tillsammans skapat en GPS för att kunna spåra allt från nycklar och väskor till bortsprungna katter. 

Efteråt är de glada – och lättade.

– Jag känner mig nöjd, säger Mohammad Khanjari, 17.

Det var lite nervöst innan, berättar gruppen.

– När vi skulle starta var vi lite stressade, men sen var det okej, säger Samir Hussaini, 18.

De har haft roligt de här tre dagarna. Det bästa har varit att jobba tillsammans, förklarar de.

– Det har varit spännande tre dagar, säger Mohammad.

De har lärt sig mycket, både om företagande och hur man jobbar tillsammans. Men det första de tar upp är något annat.

– Nya ord, säger Norda Hasan, 17, och får medhåll från de andra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!