Elever känner sig utan makt

Nära hälften av gymnasieeleverna i årskurs 2 inte känner att de har stor möjlighet att påverka vilka regler som ska gälla på skolan. Det visar en färsk elevenkät från Uppsala kommun.

Uppsala2011-01-30 14:01

Uppsala gymnasieelever i årskurs två fick i oktober svara på en elevenkät där kunskapsutveckling, trygghet och möjlighet till medbestämmande låg i fokus. Resultatet är nu sammanställt och visar både ris och ros.
– Vi är inne i processen att behandla resultaten nu och det har varit glädjande att de flesta elever är nöjda med sina lärare, säger Christer Öjdeby som ansvarat för undersökningen.

Men nästan hälften av eleverna känner att de har lite eller inget inflytande alls över vilka regler som gäller på skolan. Från de skolbesök Christer Öjdeby varit på har eleverna uppgett olika anledningar.
– Det kan ha varit lågprioriterat av skolledningen eller så har elevråden missat att informera sina elever om deras rättigheter, säger han.

På Fyrisskolan får eleverna ta ställning till hur mycket de vill påverka genom att gå med i elevkåren. Elevkårsstyrelsen, som består av nio personer, driver medlemmarnas frågor vidare till lärare och annan personal. Andreas Wimmer går sitt tredje och sista år på samhällslinjen och är ordförande för elevkåren. Han tror inte att så många förstått vilken möjlighet till påverkan de har sedan elevrådet gjordes om till en elevkår.
– Skillnaden är att nu gör man ett aktivt val om man vill vara med i elevkåren men jag tror inte många har förstått att de kan tycka till om en hel del och att vi finns till för att hjälpa, säger han.

Frida Yngve, som går sitt andra år på samhällsprogrammet tycker att eleverna också måste kunna ta ett visst ansvar.
– Det är många som har åsikter men som inte gör något, det gäller att inse att möjligheten verkligen finns, säger hon.

En av anledningarna till varför eleverna inte engagerar sig mer tror Joel Toutin, som läser teknikprogrammet, är att det anses lite pinsamt.
– Det kan väl kännas lite pinsamt att delge sina tankar och idéer men det gäller driva frågan och hela tiden påminna lärare och andra, säger han.

I slutet av månaden kommer utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden ha ett möte med gymnasieskolornas rektorer för att diskutera och uppmärksamma vikten av elevenkäter för att i fortsättningen ha ett så brett underlag som möjligt.
– Vi kommer att fortsätta med arbetet för att kunna följa utvecklingen av trender och tendenser, säger Christer Öjdeby.

På uppdrag av kommunens politiker kommer Christer Öjdeby leda arbetet för att ta reda på orsakerna bakom enkätens resultat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om