Elever diktar för rätten till en nationalitet

På Gränbyskolan i Uppsala har eleverna arbetat med FN:s mänskliga rättigheter i skolprogrammet Kuben. I år blev utställningen digital.

– Det är Zorica Kireta som med sina elever skrivit poesi om integration och Kerstin Malmbergs elever som skrivit dikter om "Rätten till en nationalitet", skriver Emelie i ett mejl.

– Det är Zorica Kireta som med sina elever skrivit poesi om integration och Kerstin Malmbergs elever som skrivit dikter om "Rätten till en nationalitet", skriver Emelie i ett mejl.

Foto: Läsarbild

Uppsala2021-08-30 15:00

Som enda skola i Uppsala deltar Gränbyskolan i Raoul Wallenberg Academys skolprogram Kuben. Där skickas 30 kuber iväg till skolor runtom i landet som är med och gestaltar en av FN:s mänskliga rättigheter. Eleverna på Gränbyskolan har tolkat rättighet nummer 15: Rätten till en nationalitet. Bland annat har de inrett sin kub med poesi, något som också blev en digital utställning.

Försteläraren Emelie Hahn har arbetat med kubprojektet under tre år.

– Vi är jätteglada att det blev en kubutställning i år, även om den blev digital. Kuben har gett oss möjlighet till att arbeta strategiskt med skolans värdegrund och synliggöra demokratiarbetet, säger hon.

Hösten 2019 påbörjades skolarbetet med rättighet nummer 15. Den fysiska kuben anlände till skolan i februari 2020. Bland annat har skolan bjudit in föreläsare som lyft Sveriges nationella minoriteter och eleverna har arbetat med poesi om integration. Responsen har varit positiv, upplever Emelie.

– Det är så fint att få se eleverna bidra till arbetet och visa vad de tycker är viktigt. Elever som har jobbat med poesiprojekten har fått en enormt fin respons på sina arbeten. Det har varit ett lyckat projekt som vi lärare kommer driva vidare, slår hon fast.

Nu avslutas förra läsårets kub och arbetet med nästa rättighet börjar i september. Emelie hoppas att de kommer kunna bjuda in folk till invigningen av nästa kub under vårterminen 2022.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!