Skolans rektor ansöker om sänkt hastighet efter olyckan

På torsdagen blev en elev påkörd på ett övergångställe utanför Kunskapskolan Norra på Dag Hammarskjölds väg i Uppsala. Rektorn anser att hastighetsgränsen bör sänkas.

Marie Bomark är rektor på Kunskapsskolan Norra i Uppsala. Hon har tidigare ansökt om att få hastigheten sänkt och fartluckor uppsatta.

Marie Bomark är rektor på Kunskapsskolan Norra i Uppsala. Hon har tidigare ansökt om att få hastigheten sänkt och fartluckor uppsatta.

Foto: Kunskapsskolan

Uppsala2022-10-29 16:20

Det var vid skoldagens slut olyckan inträffade. Den 14-åriga pojken fördes till barnakuten med ont i huvud och ben.

– Jag har varit i kontakt med vårdnadshavare och pojken är hemma igen och mår under omständigheterna bra. Det är så olyckligt att detta har hänt, säger skolans rektor Marie Bomark.

undefined
Marie Bomark är rektor på Kunskapsskolan Norra i Uppsala. Hon har tidigare ansökt om att få hastigheten sänkt och fartluckor uppsatta.

Hastighetsgränsen utanför skolan är 40 km/h.

– Vi har ansökt om att få gränsen sänkt till 30 kilometer och att farthinder ska sättas upp men fick avslag.

Hur kommer det sig att ni fick avslag?

– De gjorde bedömningen att det är så pass stora barn att det inte behövdes.

Hon berättar att skolan uppmanar elever att vara försiktiga och alltid använda övergångsställen.

– Men pojken använde övergångstället. Jag kommer att göra en ny ansökan utifrån att det är högstadieelever som rör sig här, inte enbart gymnasieelever. Jag vill att kommunen sänker hastigheten och sätter upp farthinder.

Christer Åkerlund är trafikingenjör på kommunens stadsbyggnadsförvaltning och säger att det som har hänt givetvis är olyckligt.

– Vad vi kan se finns det ingen tidigare ansökan om att sänka hastighetsgränsen på platsen. Sen kan det ha skett en dialog med stadbyggnadsförvaltningen såklart men ingenting formellt.

undefined
Christer Åkerlund, trafikingenjör vid Uppsala kommun.

Det är inte alltid självklart att det blir 30 km/h utanför skolor.

– Vi har gjort en hastighetsöversyn på kommunala gator som bygger på en metod som heter "Rätt fart i staden". Med stöd av metoden ser man vilken hastighet som är lämplig på olika gator. Oftast blir det 40 km/h när det är separata gång- och cykelvägar, speciellt om det även går kollektivtrafik på gatan.

Den andra Kunskapsskolan på samma gata har 30 km/h, hur kommer det sig?

– Troligen för att det har inkommit en ansökan om det som har beviljats.

Gällande farthinder så görs en bedömning där man ser till saker som utryckningsvägar, kollektivtrafik och hur arbetsmiljön för bussförare påverkas.

– Vid den andra Kunskapsskolan finns dynamiska farthinder som är som luckor. För att de ska kunna anläggas måste körriktningarna separeras med en mittrefug.

I nuläget är det inget som har undersökts vid Kunskapsskolan Norra då det även finns två busshållplatsen att ta hänsyn till.

– I vår olycksstatistik ser det väldigt bra ut på sträckan där skolan ligger vad det gäller tidigare olyckor. Det finns inga inrapporterade olyckor där en bilist kört på någon som har korsat övergångstället.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!