Den 5 januari tog hon bussen från Flogsta till BMC där hon pluggar till en master i infektionsbiologi.
– När kontrollanten kom kunde jag inte logga in på mitt digitala studentkort av någon anledning. Kontrollanten sa att han måste skriva ut en bot men att den lätt skulle gå att överklaga via UL:s webb. Så först kände jag mig lite orolig men blev lugnad när jag hörde att det skulle ordna sig i efterhand, berättar Eleni Karaiskou.
Men trots den upplysningen och att hon kort därpå kunde visa ett giltigt Mecenatkort (studentkort) fick hon svaret av UL att hon måste betala boten ändå.
– Då blev jag arg. 1 500 kronor är jättemycket pengar för mig. Jag kunde visa upp både nationskort och kursregistrering och även Mecenatkortet bara någon dag efter kontrollen. Det går inte att fixa ett nytt sånt på en dag. Det är väldigt tydligt att jag är student.
Men enligt Maria Hasselgren, presschef på UL måste man kunna bevisa att man har rätt till biljettrabatt vid kontrolltillfället.
– Det handlar om att alla måste behandlas lika så att det inte blir en godtycklighet i bemötandet, menar Maria Hasselgren.
Eleni Karaiskou är inte den första som råkar ut för UL:s hårda tillämpning av riktlinjerna. Efter att UNT rapporterat om flera fall har politikerna i regionen tagit fram nya, mjukare riktlinjer. Men de börjar gälla först den 10 februari.
– Vi måste följa de riktlinjer som gäller just nu, även om vi vet att nya är på gång. Hur fyrkantigt det än låter. Reglerna gäller – samma för alla, säger Maria Hasselgren.
Det har Eleni Karaiskou inte så mycket förståelse för.
– Jag hade ju en giltig biljett och kunde visa att jag är student kort efter att jag fått boten. För mig handlar det om en månads matpengar som försvinner, trots att jag tycker att jag gjort rätt. Jag kunde inte påverka att tekniken inte fungerade just när kontrollanten kom. I Sverige är allt så digitaliserat – det hade varit bättre om vi hade kunnat få ett fysiskt kort.
– Och förresten har jag pratat med studenter som råkat ut för liknande problem och som har fått tillbaka pengarna efter att ha kontaktat UL. Så alla behandlas visst inte lika.
När det gäller Elenis upplevelse av att kontrollanten ljög för henne när han sa att boten skulle gå att bestrida kan Maria Hasselgren bara beklaga.
– Om det var så handlar det antagligen om att kontrollanten är felinformerad eller har missförstått vad som gäller.