När Apples surfplatta Ipad lanserades i USA våren 2010 tänkte piloterna på flygbolaget Amapola att den skulle passa perfekt i cockpit. I stället för att släpa med sig kilovis med kartor, manualer och checklistor skulle allt kunna finnas elektroniskt i en Ipad. Dessutom skulle all information kunna uppdateras via internet i stället för att kartorna skulle bytas ut varje vecka som de görs i dag.
– Det var då vi kom på idén om en app. Kartorna och Ipadens skärm är ungefär lika stora och i stället för att sortera kartorna manuellt och hänga alla blad på ratten, är det enklare att bläddra på pekskärmen, säger Christopher Martinsson.
Sedan 2007 har Uppsalabon Christopher Martinsson arbetat som pilot på Amapola flyg. Eftersom han är intresserad av programmering fick han uppdraget att utveckla appen. Samtidigt förvärrades hans sjukdom MS.
– När jag kände att sjukdomen kommer att ta bort flygningen för mig ville jag inrikta mig på något annat, så att jag inte blir arbetslös utan något att brinna för, säger Christopher Martinsson.
Företaget kontaktade kartleverantören Navtech och fick tillgång till all flyginformation som flygbolag världen över prenumererar på.
– De sa: ”kör på” och trodde väl i ärlighetens namn inte på idén. Men efter sommaren hade vi en produkt som funkade, säger Christopher Martinsson.
Tillsammans med Chalmersstudenten Marcus Hedenström satt han i lägenhet hemma i Uppsala och programmerade och drack kaffe i en månad. I november blev appen godkänd av Transportstyrelsen.
– Idén med att ha en så kallad electronic flight bag är inget nytt utan har funnits i säkert tio år. Men då är det hårdvara som kostar flera hundratusen eller miljoner att installera. Nu lyckades vi testa Ipaden så att den uppfyller alla krav för kommersiell luftfart, så att den inte stör andra instrument i flygplanet. Det här gör att priset går ner enormt mycket, säger Christopher Martinsson.
Nyligen sålde Amapola appen till Navtech men de är fortfarande med i vidareutvecklingen av den. Man vill inte avslöja något exakt pris för applikationen, men den är betydligt billigare än de tekniska lösningar som erbjudits tidigare. Ett 20-tal flygbolag världen över testkör nu tekniken. Men än så länge är det bara Amapola flyg som använder den helt och hållet.
– Det är ett enormt intresse för den här nu och det känns skitkul. Jag fick ett mejl från en testpilot i går där han skrev: ”Hur ska man kunna flyga nu när man sitter med armarna i luften och jublar”, säger Christopher Martinsson.
Fotnot. Årets it-företag är ett nyinstiftat pris som utses av ICT Uppsala. Priset går till ett it-företag som gjort betydelsefulla insatser i Uppsalaregionen.