Elektronikbranschen tror på priskrig

Uppsalas hemelektronikmarknad står inför ett priskrig som kommer att ge elektronikkedjorna stora intäktsbortfall och ökade omkostnader.

Uppsala2010-03-25 21:46
Branschen räknar med försäljningsrekord för tv under 2010 - men samtidigt minskade vinster för företagen.
I slutet av 2008 var många övertygade om att hemelektronik- och vitvarubranscherna skulle drabbas hårt av lågkonjunkturen. Analytikerna räknade med en tvåsiffrig procentuell omsättningsnedgång.
Nu blev det inte så illa, faktum är att det inte blev någon nedgång alls. Försäljningen av hemelektronik 2008 var 12,99 miljarder kronor, och 2009 13,02 miljarder kronor i Sverige. En svag ökning alltså.

Sänkta priser ledde till att konsumenterna shoppade stora tv-apparater. Antalet LCD-tv på 40 tum eller större ökade med över 25 procent under 2009, till 284 000 enheter.
- Elgiganten har brutet räkenskapsår som startar 1 maj och avslutas 30 april. Allt pekar på att vårt innestående verksamhetsår blir Elgigantens bästa tillväxtår sedan 1995, säger Eddie Hernandez, marknadschef på Elgiganten.
Det var en oväntad utveckling. Elgiganten genomförde under början av 2009 ett större sparpaket på personalsidan och ströp marknadsföringsbudgeten med anledning av lågkonjunkturen, men fick snabbt byta strategi när omsättningen inte sjönk som väntat.

Branschorganet Elektronikbranschens prognos är 900 000 sålda tv-apparater under 2010, varav 360 000 LCD på 40 tum eller större, vilket skulle innebära nytt rekord.
Branschen räknar dock inte med att ökningen av antalet sålda enheter kommer att ge ökad omsättning. Tvärtom pressas priserna och vinstmarginalerna av den hårdnande konkurrensen.
På nationell nivå väntas omsättningen minska med 475 miljoner kronor, särskilt beroende på lägre priser på digitalkameror och tv-apparater.

Särskilt märkbar blir denna effekt i Uppsala.
I vintras nyöppnade Elgiganten en "megastore" i Boländerna. På torsdagen invigdes Media Markt i Boländerna och i höst öppnar Netonnet en lagerbutik vid E 4.
För konsumenterna är etableringarna förstås goda nyheter men för butikerna kan det bli kostsamt. Särskilt de mindre handlarna kan bli lidande när fokus hamnar på volymhandel och priser.

Hur mycket Media Markt investerat i och med etableringen i Uppsala vill företaget inte uppge.
- Lönsamhet är något som måste mätas över tid och i perioder av tillväxt kommer det alltid att kosta pengar. Konkurrensen i Uppsala är inte hårdare än i andra liknande orter och vi ser fram emot att visa upp en ny prisbild och ett komplett utbud för Uppsalaborna, säger Mikael Hagman, vd för Media Markt Sverige.
- Det blir väldigt mycket fokus på hemelektronik i Uppsala nu, det tycker vi är kul och det kommer vi att dra nytta av, säger Eddie Hernandez på Elgiganten.

 
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om