Bakom den eldrivna taxin ligger Taxi 020. Marknadschefen Frederick Scholander säger att företaget redan har en stor del miljöbil och att man funderade på hur man kunde komma vidare med sitt miljöarbete.
– Då började vi fundera på det här med elbil, som är det optimala med utsläpp, säger han.
Anledningen till att taxin, åtminstone till att börja med, kommer att trafikera orter som ligger nära Arlanda är den begränsade räckvidden. På en laddning kommer man cirka 10 till 12 mil, enligt Fredrick Scholander. Swedavia ska sätta upp en snabbladdningsstation på Arlanda vilket gör att det blir lämpligt att använda flygplatsen som bas.
Än så länge har Taxi 020 endast planer på en eldriven taxi.
– Vi vill se vilka nackdelar som finns och lära oss att hantera dem. Och så vill vi se vilka möjligheter det finns att få ekonomi i en sådan här bil, säger Fredrick Scholander.
Priset för en taxiresa ska vara samma som om man åker med en vanlig taxi. I bilen får däremot högst tre personer plats förutom föraren, och då går det inte in något större bagage.
Vad händer nu?
– Bilen har precis kommit och det ska monteras in en strömsnål taxameter. Förarna övas i att köra bilen också, sedan är det bara att tuta och köra, säger Fredrick Scholander.