Elavtal tecknas utan kundens godkännande

Den senaste månaden har Konsumenternas elrådgivningsbyrå fått in ett 30-tal klagomål mot elbolaget Göta Energi. Många känner sig lurade av deras gatuförsäljare som tecknar elavtal bakom ryggen på kunderna.

Ulla-Britt Carlsson känner sig lurad.

Ulla-Britt Carlsson känner sig lurad.

Foto:

Uppsala2008-12-07 08:03
Det senaste året har anmälningarna mot gatuförsäljare ökat. Men att ett och samma bolag har fått 30 klagomål på en månad är ovanligt mycket på så kort tid.

Ulla-Britt Carlsson från Biskopskulla är en av dem som känner sig lurad av elbolaget Göta Energi. I september i år pratade hon med en av deras säljare i S:t Per gallerian i Uppsala. Säljaren ville att Ulla-Britt skulle teckna ett elavtal med Göta Energi, men eftersom hon inte visste hur mycket el hon förbrukade ville hon inte teckna ett avtal på plats utan bad om att få mer information.
- Säljaren tog mitt namn och personnummer och så skulle han ringa upp mig för att ge mig information om priserna. Jag frågade flera gånger om det skulle bli ett avtal och han sa nej, berättar Ulla-Britt Carlsson.
Säljaren ringde aldrig, men några veckor senare fick hon ett brev från Göta Energi som välkomnade henne som kund.

Reglerna kring tecknande av elavtal kan vara svåra att tolka. Det finns till exempel inga krav på hur avtalet ska se ut, vilket innebär att även ett muntligt avtal är bindande.
- Men oavsett om konsumenten har tackat ja till ett avtal måste hon förstå vad hon har tackat ja till för att det ska gälla, säger Ola Svensson som är jurist på Konsumentverket.
I brevet från Göta Energi uppmanades Ulla-Britt Carlsson också att ta kontakt med sitt nuvarande elbolag. Problemet var att hon inte var kund hos något elbolag eftersom hennes man, Bo Carlsson stod på det nuvarande avtalet.
Enligt Konsumenternas elrådgivningsbyrå har Göta Energi handlat felaktigt, på flera sätt.
- Företaget har använt sig av felaktig marknadsföring. Det strider dessutom mot ellagen att ingå avtal med någon annan än den som har elavtalet. Det räcker inte med att en kund har sagt ja till ett byte, förklarar Bo Hesselgren, vd för Konsumenternas elrådgivningsbyrå.

Tommy Hjert, som är vd för Göta Energi, säger att det är viktigt för företaget att vara seriösa och han uppmanar de kunder som känner sig lurade att kontakta företagets kundtjänst. Det var precis vad Bo Carlsson gjorde. I kundtjänsten sa man att avtalet gällde, men efter att han förklarat att det var han som stod på elavtalet i hemmet, inte hans fru, gick Göta Energi med på att riva avtalet.
Enligt Tommy Hjert rör det sig om några enstaka säljare som har varit otydliga.
- De säljarna jobbar inte kvar. Har man inte skrivit på ska man inte få hem ett avtal, säger han.

Att säljare som jobbar på provision gör så här är ingen ovanlighet, enligt Konsumentverket. Men det är företaget som bär ansvaret för sina säljare. Ett problem med den här typen av försäljning som sker på gatan är att man som kund inte har någon ångerrätt. Konsumentverket begärde en lagändring i mars i år men än har inget hänt.
- Ärendet är under handläggning, men vi sitter inte och skriver på en lagändring just nu, säger Henrik Holmberg, ämnessakkunnig på Justitiedepartementet.
Liknande frågor rörande gatuförsäljning diskuteras just nu i EU-parlamentet. Om den förhandlingen leder till en lagändring kommer alla medlemsländer att påverkas, men Henrik Holmberg kan inte se att blir någon lagändring förrän tidigast nästa sommar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om