Ekonomiskt språk svårt att översätta

När tv-programmet Lyxfällan ska tala om privatekonomi handlar det mer om känslor än om räntor.

Charlotta Bay.

Charlotta Bay.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2012-06-07 13:02

Även pensionsbolag och myndigheter talar om annat när de ska tala om ekonomi för att nå privatpersoner, visar Uppsalaforskaren Charlotta Bay.
Privatpersoner måste ta allt fler ekonomiska beslut på egen hand. Samtidigt tycker många att det är svårt att förstå till exempel pensionssystemet, sätta sig in i sms-låneavtal eller i fondmarknaden. Det här glappet, bristen på ekonomisk kompetens, göra att de olika aktörer som vill tala om ekonomi på olika sätt måste försöka översätta informationen.
– Det är ett jätteproblem att göra ekonomisk information relevant, säger Charlotta Bay, forskare i företagsekonomi vid Uppsala universitet.

Dålig koll kan leda till att man tar dåliga beslut om sin ekonomi. Det gör det också lättare för företag att sälja in sina egna lösningar.
– Privatpersoner är hett hett byte för pensionsbolag och andra, och att folk är så omedvetna gör att de blir lätta att manipulera, säger hon.
Charlotta Bay lägger på fredag fram sin doktorsavhandling där hon har analyserat hur olika myndigheter och företag gör för att faktiskt nå fram till människor. Gemensamt är att det inte handlar om att lära folk att räkna eller ha olika räkneexempel, utan göra informationen relevant för det vardagliga livet.

I stället för att bara tala om räntor och kalkyler anspelar Tv3-programmet Lyxfällan mer på känslor, och visar upp överkonsumtionen konkret.
– Till exempel genom att rada upp jättemånga pizzakartonger, eller visa ett garage där det står jättemånga motorcyklar. De visar att det är det här siffrorna egentligen handlar om .

Charlotta Bay följde skolturnén Koll på cashen som tre myndigheter gjorde i gymnasieskolor i landet, och har intervjuat anställda på ett pensionsbolag som ringer upp privatpersoner för att sälja pensionslösningar.
– På skolturnén talade de inte så mycket om siffror, utan mer om betydelsen av att göra aktiva val vad man än gör, och att det är det som ekonomi handlar om.
Pensionsbolaget hade som strategi att inte börja tala om pensioner, utan först ta reda på folks inställning till olika saker.
– De kan inte börja prata om fonder och investeringsutveckling, för det är de här människorna inte intresserade av. De måste ha en helt annan ingång.

Alla de här tre exemplen har ansträngt sig för att nå fram till mottagarna. Men Charlotta Bay menar att det finns företag som väljer att tvärtom utnyttja okunskapen.
– Alla är inte så intresserade av att höja kunskapsnivån, då kanske deras kunder skulle ta andra beslut och gå någon annanstans.

Fakta Charlotta Bay

Namn: Charlotta Bay

Ålder: 39

Bor: Stockholm

Aktuell: Disputerar på sin avhandling Making Accounting Matter på Företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet fredag 8 juni.

Ska sedan fortsätta forska och undervisa på institutionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!