Ekebygymnasiet saknar skolgård
När Ekebygymnasiet skulle byggas om fick inte rektor, personal eller elever vara med i planeringen. Nu när ombyggnaden är klar saknas skolgård, grupprum och samlingssalar.
Erik Hård och Jimmy Johansson skulle vilja ha en basketplan.
Foto: Nina Leijonhufvud
— Framförhållningen har varit dålig, det är det minsta man kan säga. Nu har det krävts en massa löpande lösningar under det sista året och det är förstås inte bra, säger Ove Bergvall, Uppsala kommuns gymnasiechef.
I ett brev till utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden, som beslutar om lokalprogrammen, önskar gymnasiets rektor Ingrid Söderberg att åtminstone en större lokal köps eller hyrs, och att en skolgård planeras i direkt anslutning till Ekebygymnasiet.
— Nu har vi en parkeringsplats, en bilväg, en vändplan och tre soffor som skolgård. Det är förskräckligt illa, säger hon.
Fick inte vara med i processen
Både Inger Söderberg och Ove Bergvall ser orsaken till bristerna i att det i december 2003 kom ett mycket snabbt beslut om att en stor del av Ekebygymnasiet skulle flytta till nya Rosendalsgymnasiet. Därför var skolan tvungen att gå ur lokaler.
—Planeringsprocessen borde ha kommit i gång några år tidigare. Det är ett stort projekt att avveckla en skola, säger Ove Bergvall.
— Nu fick vi i verksamheten aldrig vara med i processen med lokalprogrammet, utan plötsligt låg det bara där. Det är en felhantering, säger Inger Söderberg.
De som tog fram lokalprogrammet åt utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden hade för dålig kunskap om hur man skapar flexibla lösningar på en skola, menar hon.
— Den enda större sal vi har är elevmatsalen, och där har vi redan undervisning när det inte serveras lunch. Men vi behöver stora klassrum till exempel för omprov och nationella prov. Salarna är också så fulla att vi inte kan skapa små grupper, eller utöka antalet elever, säger Inger Söderberg.
Hon säger sig vara nöjd med mycket av ombyggnationen, vilket hon också tycker att eleverna är.
— Skolan är hel, ren och fin och det är vi alla riktigt nöjda med. Men eleverna behöver inte hålla i planeringen av undervisningen, säger Inger Söderberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!