Egenavgift för färdtjänst höjs till 30 procent

Egenavgiften för färdtjänst höjs till 30 procent, men minimiavgiften ligger kvar på 20 kronor. Det slog kommunfullmäktige fast på månadgen, och ändrade därmed kommunstyrelsens beslut från i onsdags.

Uppsala2005-09-26 22:32
"Jag har inte valt mitt funktionshinder, men måste välja färdtjänst", "60 kronor extra för mjölken jag glömde köpa" och "Nästa år är det val - vi är också väljare".
Ett trettiotal bistert tigande personer med funktionshinder - och plakat - flankerade politikernas väg in till kommunfullmäktigemötet.
Något eller några av inläggen har gjort intryck.
Den förste talaren, Liv Hahne, moderat och vice ordförande i gatu- och trafiknämnden, presenterade ett samlat borgerligt yttrande till kommunstyrelsens förslag:
* Bibehållen minimiavgift på 20 kronor, istället för den höjning till 30 kronor som kommunstyrelsen beslutade om.
* Inget tillägg på 150 kronor för månadskort.
* 75 kronor för färdtjänstbevis, i stället för 100 som kommunstyrelsen föreslog. Idag är det gratis.

Följande talare, kommunalrådet Jan Ask (s), förklarade genast att majoriteten gick med på punkt två och tre, men begärde tid för att diskutera minimiavgiften.
En halvtimme senare meddelade han att majoriteten accepterade det borgerliga förslaget.
Hilde Klasson (s), ordförande i gatu- och trafiknämnden, förklarade varför.
— Ju större enighet desto bättre, det är en viktig fråga. Och de summor där vi ändrade var så små.
Hon uppskattar att det innebär knappt en miljon i uteblivna besparingar att behålla dagens minimiavgift. De stora pengarna ligger i höjningen av egenavgifterna från 20 till 30 procent.

När beslutet hade fattats log rullstolsburne Mattias Persson brett, men trött.
— Det är bra.
Fyra timmar tidigare hade han framfört budskapet att det skulle kosta honom 60 kronor om han råkade glömma köpa mjölk — 30 för att åka till affären, och 30 för att åka hem igen — om kommunstyrelsens beslut skulle fastslås.
Men kommunen kan i längden inte ha kvar den nuvarande typen av färdtjänst, påpekade Hilde Karlsson. Den är för dyr.
Gatu- och trafiknämnden har ett underskott på omkring 20 miljoner kronor. Gårdagen beslut innebär en besparing på fyra, fem miljoner om året.
De borgerliga partierna föreslog att gatu- och trafiknämnden skulle undersöka hur priserna i den vanliga kollektivtrafiken kan höjas, för att finansiera underskottet.
Förslaget avslogs, men först efter att fullmäktiges ordförande hade lagt sin utslagsgivande röst.

Fotnot: De nya färdtjänstavgifterna gäller från och med den 1 november.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om