2009 började artiklar om en planerad gång- och cykelbro dyka upp i UNT:s spalter. Det kom dock att dröja tre år till fredagens invigning av den nya bron söder om Islandsfallet. Bland förbipasserande som UNT träffade på torsdagen var inställningen positiv.
– Den passar riktigt bra här eftersom vi brukar cykla över till stadsparken, sa 72-årige Sven Andersson.
Redan på torsdagen var det digitala räkneverket i gång, trots att bron fortfarande var avspärrad. Från och med fredagen ska cyklister och gångare kunna se på tavlan hur många som passerat över om dagarna. Ewa Engelmark Nordin tycker att det är på tiden att bron kommer till.
– Den är jättebra för oss som spelar bangolf på andra sidan, plus för alla som jobbar på ackis.
Processen har varit lång och bland annat innehållit en prövning av miljödomstolen som på plats studerat om miljön är lämplig. Men det tog även tid att bestämma sig för utseendet.
– När vi fick se det första förslaget från arkitekten tyckte vi att det var fult, berättar Tom Karlsson, chef för gatu- och trafikkontoret.
På kontoret där de satt hängde en replika av ett Van Gogh-motiv: en kanal och en motviktsbro av det slag som är vanligt över kanalerna i Holland.
– En sån där ska vi ha! Sa vi.
Och så blev det. Bron i sin modernare tappning fick grönt ljus och i dag invigs den av förskolebarn medan kommunen bjuder på korv och tårta.
Det blir knappast den sista bron som byggs över Fyrisån.
– För att kunna bygga ut staden söderut behövs det fler broar, säger Tom Karlsson.
Kommunen jobbar vidare med sin 20-årsplan. En långsiktig tanke på en ny bilbro över Årike Fyris i höjd med Ultuna, som utreds av tjänstemän, har väckt protester. Nyligen anordnades en debatt på Stora torget om bron som beräknas bära 15 000 fordon per dygn. Den stora frågan är om den går ihop med planerna på att göra Linnés verk till världsarv.
Tom Karlsson vågar inte ens gissa när Ultunabron eventuellt kan komma på plats. Av tidigare broar har han lärt sig att det krävs noggrann planering och god framförhållning.
– Det är med stor ödmjukhet man hanterar sådana här frågor. Det finns motstridiga intressen som man måste lösa och kompromissa med. Det är ju ett kulturhistoriskt intressant och miljökänsligt område. Samtidigt är det viktigt att knyta ihop stadsdelarna. Har vi inte den bron 2030 så tror jag inte att vi kan bygga ut de södra delarna av stan.
Länsstyrelsen har sagt nej till det planerade bilbrobygget över Fyrisån, mellan Kungsängsesplanaden och Kap. Från Uppsalas majoritet finns dock tankarna kvar på att hitta en brolösning i området.
För planerandet av den nya Flottsundsbron har det flutit på utan några större förseningar. Den nuvarande är från 1924 och måste bytas ut.