Cykelställen längs med åräckena på Östra och Västra Ågatan ska tas bort. Detta enligt ett beslut som fattades i kommunfullmäktige i december, som UNT rapporterat om tidigare. Bakom beslutet ligger en motion från Centerpartiet, som föreslår att cykelställen flyttas till "lämpliga närliggande platser" i stället.
– Vi vill skapa en grönare och mer trivsam stad. Utrymmet vid ån vill vi frigöra för andra aktiviteter, säger Nora Karlsson (C), representant i kommunens cykelråd och andra vice ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
Beslutet mötte starka reaktioner. Uppsala studentkår skrev i ett debattinlägg i UNT (15/1) att man "ser med stor oro på vad det här kommer innebära för de tusentals studenter som använder dessa cykelställ varje vecka."
– Konsekvenserna av beslutet är att färre får möjlighet att ta cykeln till centrala Uppsala, och att det blir sämre tillgänglighet för dem som tar den. Det kommer leda till mer felparkering och större oreda. Man försämrar Uppsala som cykelstad, säger Alexander Wilson van Deurs, vice ordförande i Uppsala studentkår.
Även Cykelfrämjandet i Uppsala är kritiskt. Problemet i city är inte cyklarna utan genomfartstrafiken, skriver organisationen i en insändare (28/1).
– Den här stan är extremt bilvänlig, säger ledamoten Torbjörn Albért.
Han pekar ut just Västra Ågatan som ett tydligt exempel. Här kör bilarna i båda riktningar, medan fotgängare får trängas med både varandra och parkerade cyklar på trottoarerna. Utanför Västgöta nation och Kaniken är trottoaren så smal att två personer inte kan mötas. Och på åsidan är det ofta fullt med cyklar hela vägen från Filmstaden upp till Nybron.
I stället har Cykelfrämjandet ett motförslag: enkelrikta Västra Ågatan och smalna av den uppåt sex meter breda körbanan till cirka fyra och en halv meter. De två meter som uppstår mellan körbana och trottoaren mot åräcket, kan bebyggas med cykelställ.
– Står cyklarna i 45-gradig vinkel tar de mindre plats, säger Torbjörn Albért.
Från politiskt håll finns inget färdigt alternativ ännu. Bollen ligger hos stadsbyggnadsförvaltningen, som ska utreda saken och ta fram ett underlag för innerstaden, trafiksituationen och möjliga nya parkeringar. Därefter är det gatu- och samhällsmiljönämndens ansvar att presentera ett förslag och fatta beslut om nya platser för cykelställen, berättar nämndens ordförande Rafael Waters (S).
När en faktisk flytt kan ske är därför inte heller klart.
– Jag kan inte säga hur snabbt det kommer gå att få fram en konkret åtgärdsplan. Vi måste först börja med att lyssna och sätta oss in i frågan, där alla intressenter som behöver finnas med i en sådan här process bjuds in, och sen komma fram till en klok avvägd väg framåt, säger Rafael Waters.
Trots det tillbakavisar han orosmolnen.
– Jag ser det som högst orimligt att vi skulle göra det svårare att parkera cyklar nere vid ån, tvärtom ska det vara minst lika lätt. Så jag tycker inte man behöver oroa sig för det.
Ni har ju redan tagit bort cirka 200 cykelställ på östra sidan av Fyrisån, mellan Nybron och Dombron. Kvar är drygt 80. Kommer möjligheten att parkera cykeln på stan att minska ytterligare nu?
– Det är inte avsikten. Vi behöver ta en helhetslösning som vi tror på, som är förankrad med handlarna i city. Men där är vi inte än, säger Rafael Waters (S).