– Nu senast i helgen var det ett elfel i en av motorerna till vajrarna som öppnar och stänger luckorna, berättar Johannes Eriksson.
I lördags var bron stängd under fyra timmar innan felet kunde avhjälpas.
När bron öppnade i slutet av april tog det inte många dagar innan det blev problem. Bron svällde under en varm dag och fastnade i öppet läge. Då tog det tio dagar innan den kunde öppna igen.
Kommunen har två beredskapsjourer som rycker ut när det behövs, bland annat till krånglande klaffbroar.
– Vi har lite extra koll på Tullgarnsbron eftersom den är ny, säger Johannes Eriksson.
Johannes Eriksson tycker att man har ett bra samarbete med PEAB som byggt bron och räknar med att de tar sitt ansvar när det gäller extra kostnader som tillkommit på grund av allt strul.
Samtidigt pågår avvecklingen av Islandsbron för privatbilister. En fil är redan avstängd och arbetet med ombyggnationen av bron är snart klar. Många har kört bil över bron trots förbudet, kanske för att skyltningen inte varit tillräckligt tydlig.
– Det är lite småpyssel kvar, det ska målas kantlinjer och lite annat. Men snart blir det mycket tydligare att trafiken är avstängd för privatbilister.
Arbetet beräknas vara klart i slutet av veckan. Därefter kommer man att göra mätningar för att se hur trafikströmmarna förändrar och fördelar sig. Både i mars och maj har mätningar gjorts av trafiken på Islandsbron för att ha ett underlag att jämföra med.