Efter helgens stora masskrockar har polisen inlett förundersökningar om vÄllande till kroppsskada och vÄrdslöshet i trafik. Det finns i nulÀget ingen som Àr misstÀnkt för brott. Men att polisen ens inleder en förundersökning efter en sÄdan hÀr hÀndelse Àr relativt ovanligt.
â NĂ€r bilar krockar med varandra eller olyckor intrĂ€ffar pĂ„ grund av hastigt uppkommen vĂ€derlek skrivs det ofta av direkt för vĂ„r del och lĂ€mnas över till eventuella försĂ€kringsbolag att utreda, sĂ€ger Mikael Hedström.
Men i det hÀr fallet agerar man alltsÄ annorlunda.
â Olyckan pĂ„ E18 Ă€r en av Sveriges största trafikolyckor, nĂ„gonsin. Det handlar om ett stort antal totaldemolerade bilar och ett hundratal personer fick uppsöka sjukvĂ„rd.
Att utreda trafikolyckorna pÄ E4 och E18 kommer dock inte bli lÀtt.
â Det hĂ€r Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rutredda hĂ€ndelser. Nu ska vi sammanstĂ€lla allt material, men bara det rĂ€knar vi med kommer att ta minst en till tvĂ„ mĂ„nader, sĂ€ger Mikael Hedström.
Han sÀger att olyckor av den hÀr typen generellt intrÀffar för att chaufförerna inte hÄller tillrÀckligt avstÄnd till andra fordon eller inte anpassar hastigheten efter rÄdande vintervÀglag.
â Enligt rapporter frĂ„n poliser pĂ„ plats var vĂ€gen synlig, men det fanns en skorpa med is pĂ„ asfalten. Det kommer bli svĂ„rt att kunna konstatera att nĂ„gon gjort sig skyldig till brott, vilken bil som Ă„kte in i vilken och nĂ€r samt vem som körde vilken bil.
SMHI hade utfÀrdat en gul varning för snöfall i lÀnets norra delar, men alltsÄ inte över E18 dÀr den största masskrocken skulle komma att ske.
â VĂ€dersituationen var inte anmĂ€rkningsvĂ€rd pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Det som bidrog var kanske att det var sĂ„ kallt i marken och dĂ„ biter inte salt. Snön som landar pĂ„ vĂ€gen ligger kvar tills den blir bortplogad. Det kanske mer Ă€r en kombination av andra faktorer som gjorde att vĂ€dret fick det utfallet det fick pĂ„ vĂ€garna, sĂ€ger Niklas Einevik, meteorolog pĂ„ SMHI.
Skulle ni ha gÄtt ut med en varning för det hÀr omrÄdet ocksÄ?
â Det kan man alltid titta pĂ„ vad man skulle ha kunnat göra bĂ€ttre. Vi ska ha en utvĂ€rdering, men snöbyar Ă€r inget ovanligt vĂ€derfenomen.
Kan höjdskillnader i omrÄdet ha pÄverkat trafiken?
â Höjdskillnader kan pĂ„verka vĂ€glaget i vissa fall. Men i lördags var det sĂ„ kallt natten innan att det borde ha varit cirka 10â15 minusgrader i vĂ€gytan och genomfruset pĂ„ alla nivĂ„er. SĂ„ jag har svĂ„rt att se att det plötsligt skulle ha blivit halt pĂ„ nĂ„gon höjd. Sedan var snöbyarna vĂ€ldigt lokala, och oavsett terrĂ€ng Ă€r problemet med dem att de kommer vĂ€ldigt plötsligt. DĂ€rför kan det plötsligt bli dĂ„lig sikt och halt. Det kan slĂ„ om pĂ„ nĂ„gra sekunder, sĂ€ger Niklas Einevik.
Ăver hundra personer uppsökte vĂ„rd efter olyckorna pĂ„ E4 och E18. De flesta kunde lĂ€mna sjukhus och vĂ„rdcentraler under helgen men tvĂ„ personer, en kvinna i 60-Ă„rsĂ„ldern och en man i 80-Ă„rsĂ„ldern, vĂ„rdas fortsatt pĂ„ intensiven pĂ„ Akademiska sjukhuset. LĂ€get Ă€r stabilt, uppger sjukhuset.