Nelins efter ormen: "Kundtappet en ren katastrof"

Den uppmärksammade ormjakten i livsmedelsbutiken Nelins i Uppsala har drabbat företaget hårt ekonomiskt. "Vi har tappat 400 kunder om dagen", säger delägaren Mats Jonsson.

"Nästan varje kund frågar om vi har hittat ormen", säger Mats Jonsson, delägare i livsmedelsbutiken Nelins i Uppsala.

"Nästan varje kund frågar om vi har hittat ormen", säger Mats Jonsson, delägare i livsmedelsbutiken Nelins i Uppsala.

Foto: Elin Sandow

Uppsala2020-06-30 10:33

– Första veckan var kundtappet en ren katastrof. Nu är det lite bättre, men långt från normalt.

Det säger Mats Jonsson, delägare i livsmedelsbutiken Nelins. I vanliga fall har butiken cirka 2 000 kunder om dagen, men nu ligger siffran på cirka 1 600. Man har alltså tappat var femte kund.

– Folk är livrädda, trots att det inte finns någon orm här. Nästan varje kund frågar om vi har hittat ormen.

Det var den 11 juni som vi första gången rapporterade att en orm var lös på Nelins. Butiken hade då precis kallat in en ormsanerare, som först befarade att det kunde röra sig om en farlig kinesisk kobra. Enligt tidiga uppgifter hade en anställd i butikens växthusavdelning nämligen sett hur en svart orm på omkring 60 centimeter ringlat ut ur ett paket med bambupinnar som beställts från Kina. 

Som UNT rapporterat har bilden av vad som skedde senare ändrats. 

– Den anställde hade packat upp kartongen och lagt den på golvet. Några timmar senare när man skulle ta ut kartongen såg en person en orm bland paketen. Det var en orm som var 20–25 centimeter, säger Mats Jonsson.

Det ska sedan ha tagit fyra–fem dagar innan Mats Jonsson fick reda på detta och ytterligare några dagar innan ormsaneraren anlitades

Varför tog det så lång tid?

– Vi försökte hitta ormen själva först.

Växthuset spärrades av och under drygt en vecka pågick ormjakten ledd av ormsaneraren Thomas Thunmark, som efter några dagar meddelade att han trodde att kunde röra sig om en svensk huggorm. Jakten blåstes av den 20 juni, trots att ingen orm hittats.

Hur kan ni vara säkra på att ormen inte är där?

– Den skulle ha kommit fram i så fall. Vi har värmt upp växthuset för att locka fram den och lagt klisterremsor på golvet. Själv tror jag att det handlade om en svensk snok som krupit in i växthuset och sedan krupit iväg, säger Mats Jonsson.

Hade det varit bättre om ni hittat en orm?

– Ja absolut. Nu tror många att den är kvar. 

Det är inte bara de uteblivna kundintäkterna som ställer till det ekonomiskt. Fakturan från ormsaneraren har inte kommit ännu, men är en kostnad som Nelins får stå för själva om inte försäkringsbolaget täcker upp en del. Ytterligare en stor kostnad är de växter som Nelins tvingades kassera efter att ha haft växthuset avstängt under så lång tid.

– Allt det här har påverkat så in i helvete negativt, säger Mats Jonsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!