Kommunstyrets (S, V, MP) satsning annonserades redan i våras: Seniorkortet, som infördes på prov under 2021, skulle komma tillbaka. Sedan dess har många väntat ivrigt, enligt PRO:s distriktsordförande Kaija Nyström.
– Ja, många har väntat länge och hoppats att det skulle börja gälla tidigare förstås, säger hon efter att ha passat på att lägga en egen beställning.
Kortet gäller tidigast från den första mars och går endast att köpa som ett årskort. Den som är folkbokförd i Uppsala kommun och har fyllt 70 år får kortet till en kostnad på 300 kronor i månaden – alltså totalt 3 600 kronor.
I jämförelse tar UL i dagsläget 6 850 kronor för ett årskort för pensionärer. Men här går alltså Uppsala kommun in och sänker priset ytterligare. Det är förhandlingar om priset med regionen och arbetet med att ta fram ett nytt it-system för hanteringen av beställningarna som dragit ut på tiden, berättar Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
På måndagen stod han tillsammans med kollegorna i styret, Linda Eskilsson (MP) och Tobias Smedberg (V), bakom disken och tog emot beställningar. Det är framför allt Tobias Smedberg, i egenskap av äldrenämndens ordförande, som märkt av intresset för kortet.
– Varje gång jag varit ute och träffat äldre i kommunen är det den frågan flest velat ha svar på, säger han.
Eftersom kollektivtrafiken styrs av regionen, krävs en del administration för att få till samverkan mellan UL och Uppsala kommun. Därför tar kommunen emot beställningarna och lämnar över dem till UL en gång per månad.
Den som vill börja använda seniorkortet redan från den första mars, behöver beställa kortet senast den sista januari. Beställs kortet under februari gäller det från första april, och så vidare.
Kaija Nyström är säker på att fler pensionärer kommer komma ut på utflykter och träffa folk med det nya kortet.
– Det blir lättare att ta sig in till stan och det motiverar dessutom att låta bilen stå. Uppsala kommun är ett föredöme, i de andra kommunerna i Uppsala län finns inte den här förmånen, säger hon.
I utvärderingar av det förra seniorkortet märktes bland annat att äldre män på landsbygden valde att ställa bilen till förmån för bussen, berättar Linda Eskilsson (MP).
Kan fler grupper vänta sig ett reducerat pris?
– Inte från kommunen, det här är ju egentligen regionens fråga. Det här är ett undantag vi gör för våra äldre, säger hon.