House of Lola köps upp – av annat Uppsalaföretag

Halvvägs ner i graven kom beskedet: Det lokala varumärket House of Lola, med ett unikt design- och konsumentkoncept gällande damkläder, köps upp och kommer nu fortsätta drivas i liknande regi.

The Shirt Factory öppnade i november i fjol en pop up-butik i centrala Uppsala.

The Shirt Factory öppnade i november i fjol en pop up-butik i centrala Uppsala.

Foto: Kjell Sjöberg

Uppsala2023-01-09 21:00

Det är en lokal uppgörelse som banar väg för att House of Lola lever vidare.

Den populära skjorttillverkaren The Shirt Factory, med bas i Uppsala, köper det konkursande bolaget och planerar att driva verksamheten vidare precis som den sett ut sedan starten 2008.

– Vi är jättenöjda. Det har varit svåra år för att driva försäljning i hemmet, men vi är helt säkra på att det finns en framtid för House of Lola, säger Andreas Gustafsson som är delägare och vd för The Shirt Factory.

undefined
Andreas Gustafsson, vd för The Shirt Factory.

Den lokala kopplingen bolagen emellan spelade roll när affären blev klar.

– Det är två bolag som sysslar med mode i Uppsala så det föll sig naturligt på det sättet för oss, säger Andreas Gustafsson.

I ett känslosamt inlägg på sociala medier konstaterade ägarna Anna Eklund och Charlotte Wisén Sparrman i november förra året att man inte skulle klara av att driva House of Lola framåt.

"Vi har kämpat med näbbar och klor under hela pandemin och hade en förhoppning att det skulle vända efter pandemin. Så blev inte fallet", skrev duon då.

undefined
ARKIVBILD. Anna Eklund och Lottis Sparrman har drivit House of Lola sedan 2008. Här på bild från 2012. 2022 gick det inte längre – men räddningen kom i form av ett annat Uppsalaföretag med fokus på mode. The Shirt Factory kommer att driva butiken vidare.

Trots den svåra tiden under pandemin är Andreas Gustafsson säker på att man gjort en bra investering.

– O ja, vi tror att det finns en marknad där folk vill träffas ansikte mot ansikte och byta erfarenheter runt sina intressen, i det här fallet kläder och design, säger han och syftar på det unika konceptet House of Lola haft som går ut på egendesignade damkläder säljs på så kallade hemmapartyn där kunder möts och provar kläder.

Så det kommer se likadant ut framöver?

– Ja, till stor del. Det kan bli några förändringar men inget som i dagsläget kommer påverka kunderna.

Och verksamheten, som under jul och nyår varit hos konkursförvaltaren och vänt, väntas stå på egna ben igen inom kort.

– Vi planerar att starta upp festligheterna snart igen och som kund ska man kunna lägga beställningar om en vecka igen, säger Andreas Gustafsson.

undefined
The Shirt Factory öppnade i november i fjol en pop up-butik i centrala Uppsala.

Hur personalstyrkan kommer se ut är oklart.

– Det är inte otroligt att någon av de gamla ägarna kommer att fortsätta att designa kläder, men när det kommer till design så är vi inte oroliga. Vi har bra kontakter via det andra bolaget (The Shirt Factory, reds. anm), säger Andreas Gustafsson.

Hur mycket affären kostade vill Andreas Gustafsson inte berätta.

The Shirt Factory har sedan 1988 designat herr- och damskjortor med fokus på passform och kvalitet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!