– Det som särskilt blir fel är att man inte vet vilka som använder bilen och vad de har för förutsättningar. Det kan mycket väl vara så att det är någon som har en SUV för att man helt enkelt har behov av en sådan bil. Hela den poängen missar man ju om man ensidigt är ute efter en viss fordonstyp, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M.
Carl-Erik Stjernvall säger dock att det finns få fördelar med att äga en SUV, undantaget om man exempelvis har svårt att komma i och ur vanliga låga bilar eller kör tunga släptransporter.
– Skulle man sammanfatta å det allra grövsta så skulle man kunna hävda att det är ganska få som har någon reell nytta av att fara fram i en SUV.
– Man kan tycka att man behöver en fyrhjulsdriven SUV om man exempelvis åker till fjällen någon gång per år. Då tänker man att det är bra att ha en sådan bil även alla andra dagar på året. Men sannolikt skulle man kunna göra ett bättre val av bil.
Det är framför allt bilens vikt som avgör hur mycket bränsle den drar. SUV-modellerna är i regel tyngre än vanliga personbilar och vanligtvis fyrhjulsdrivna.
– Till skillnad från en mer konventionell bil så har du utöver framhjulsdrift också en fördelningslåda, en kardanaxel till bakvagnen och även en bakaxel med drivaxlar. Så det ger både en högre fordonsvikt och mer friktion som gör att det brukar gå åt mer bränsle.