Efter bilbranden – nu börjar arbetet med att återställa

Natten till den 13 juli brann en carportlänga på Råbyvägen. Många utbrända bilar står fortfarande kvar – och det är oklart när platsen kan vara helt återställd.

På en av lapparna som satts upp med anledning av branden lovar Rikshem att man arbetar intensivt med ärendet.

På en av lapparna som satts upp med anledning av branden lovar Rikshem att man arbetar intensivt med ärendet.

Foto: Niklas Weimer

Uppsala2019-08-01 08:00

Nästan tre veckor har passerat sedan carportlängan på Råbyvägen i Uppsala sattes i eld. Spåren av förödelsen är fortfarande tydliga – av de tiotal bilar som brann har endast ett fåtal bogserats bort. Nyligen hävde polisen avspärrningarna vid platsen, vilket gör att fastighetsägarna Rikshem kan påbörja arbetet med återställning.

– Under den här veckan startar vi arbetet med rivning och sanering efter branden. Utifrån det kan vi bilda oss en uppfattning om hur lång tid återställningen kan ta, säger Frida Löwengren, kommunikatör på Rikshem.

Finns det någon prognos överhuvudtaget i nuläget?

– Jag kan tyvärr inte ge någon sådan just nu. Det beror på hur det ser ut med saneringsbehov och liknande.

Hon berättar att Rikshem försökt samordna en gemensam flytt av de utbrända fordonen, men att det inte varit möjligt att koordinera.

– Som fastighetsägare får vi inte flytta bilarna och därför kommer respektive bilägare att hantera bortforslingen av sin bil.

Mikael Waldenvik, skadechef på Länsförsäkringar Uppsala, säger att bolaget har kunder som drabbats av branden. Alla har däremot inte återkopplat till Länsförsäkringar ännu, och eftersom det är upp till bolagets kunder att själva ta kontakt med bärgning är det svårt att veta när bilarna kan vara borttagna.

– Jag vet att vi har en bil som är borttagen. Samtidigt har vi en kund som inte var i Sverige när det hände och som fortfarande inte har hört av sig till oss. Det fordonet vet jag inte riktigt status på, säger Mikael Waldenvik.

Joseph Borenstein, presschef på Trygg-Hansa, säger att man ännu inte fått in några anmälningar från kunder som eventuellt drabbats.

– Men om en anmälan dyker upp så besiktigar vi skadorna på plats och tittar då på om skadorna går att göra något åt eller om det är skroten som gäller, säger Joseph Borenstein.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!