Att sälja dyra skor är svårt och får konsekvenser för bemanningen. Därför tvingas företaget nu ta det här beslutet.
– Vi måste alltid vara två i butiken om vi ska sälja skor, för vi kan inte lämna kassan obemannad när vi ska hämta skor på lagret, säger Magdalena Berglund.
Hon driver butiken ensam men får hjälp av familjen i form av maken Peter Berglund och sonen David Berglund, som också närvarar under utförsäljningen.
– Vi säljer färre skor än vi köper in och då blir det enkelt att räkna ut att det inte fungerar ekonomiskt, säger Peter Berglund.
Familjen Berglund upplever att det inte längre finns en tillräckligt lönsam marknad för kvalitetsskor.
– De flesta väljer billiga sneakers. I dag ser man ju till och med att folk går på fest iklädd kostym med sneakers på fötterna, säger Peter Berglund.
Boutique Bamå kan därför inte konkurrera med lågprisbutikerna. 2020 sålde butiken ut sina herrskor.
– Det räddade oss då, eftersom vi av ren slump startade utförsäljingen en månad innan pandemin slog till. Annars hade vi inte överlevt pandemin. Det gav oss en krigskassa, berättar David Berglund.
Ägaren Magdalena Berglund har vid UNT:s besök oftast fullt upp med kunder, vilket hintar om att utförsäljningen går bra.
– Det går väldigt bra. Men sedan får vi se om det räcker, säger hon.
Det anrika Uppsalaföretaget grundades 1968 av Bengt och Aina Maja Åberg (därav namnet Bamå), och blev på 80-talet ett renodlat skoförsäljningsföretag. I början av 2000-talet flyttade man till de nuvarande lokalerna på Sysslomansgatan och allt eftersom har klädförsäljningen blivit ett starkt inslag i verksamheten.
Nuvarande ägaren Magdalena Berglund har drivit företaget de senaste tio åren och totalt har hon arbetat på Bamå i 17 år.
– Det är sorgligt att det blivit så här. Skor är enligt mig en viktig del av outfiten, så det är tråkigt att intresset svalnat, säger Magdalena Berglund.
En annan anledning till att familjen Berglund nu satsar på klädförsäljningen är att marginalerna är lite större där.
– Folk kan tänka sig att köpa en något för stor eller för liten blus eller skjorta. Men för stora eller för små skor köper man inte, säger Peter Berglund och berättar att det är svårt att sälja skor överhuvudtaget i tider som dessa:
– Hela branschen lider, det har varit svårt överlag att sälja skor de senaste åren.