Effektivitet A och O för företagare

Företagande handlar om flexibilitet och effektivitet. "Det är bara att sätta rumpan på stolen och göra vad man ska". Det menar journalisten och författaren Caroline Engvall som här ger sina bästa råd till Uppsalas kvinnliga företagare.

För att kunna göra alla kunder nöjda gäller det att sålla bland uppdragen, menar Caroline Engwall, en av det kvinnliga nätverket Wiljas föreläsare.

För att kunna göra alla kunder nöjda gäller det att sålla bland uppdragen, menar Caroline Engwall, en av det kvinnliga nätverket Wiljas föreläsare.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2009-05-07 07:00
En av medlemmarna i det nystartade kvinnliga nätverket Wilja är jurist, en annan sysslar med marknadsföring och en tredje jobbar som hälsoutveckare. Det är onsdag morgon och tillsammans med tio­talet andra kvinnliga företagare från Uppsala har de just tagit plats runt det ovala bordet på Kålsängsgränd i Uppsala. De är här för att inspirera varandra, lära känna fler kvinnor i det lokala näringslivet och framför allt: knyta kontakter.
- Kontakter är oerhört viktigt för en företagare. Vi kvinnor måste bli ännu bättre på att ta för oss och visa vad vi är bra på, det gäller alla branscher. Just nu är det oerhört viktigt med mötesplatser som Wilja för att inspirera kvinnliga företagare att slå sig fram, säger Caroline Engvall som föreläser om frihet och fallgropar som egenföretagare.

Själv lämnade hon sin trygga anställning som chefredaktör för tidningen Frida år 2003 och gav sig ut i näringslivet. Sedan dess har hon skrivit en bok, jobbat som frilansjournalist och redaktör för flera stora tidningar som Amelia, Ica Kuriren och Metro.
- Sedan jag var 15 år och började som reporter på Elfsborgs Läns Allehanda har jag älskat mitt jobb och därför har jag kunnat jobba stenhårt hela tiden. Det är det som är nyckeln till ett lyckat företagande. Svårare än så är det inte, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!