– Det är lite sorgligt att regeringen inte har tagit till sig den här diskussionen, säger han.
Ecopar är ett syntetiskt bränsle som framställs av naturgas. Det kan användas i vanliga dieselmotorer, men ger betydligt renare utsläpp. Eftersom naturgas är energitätare än råolja minskar växthuseffekten med 30–40 procent om man använder Ecopar jämfört med vanlig diesel, enligt tillverkaren. Tar man hänsyn till att en stor del av naturgasen facklas bort vid oljefälten blir minskningen av växthuseffekten ännu större om man skulle använda naturgasen till att göra drivmedel.
I dag används Ecopar främst för dieselfordon som körs i känsliga miljöer. Det finns också kunder som av miljöskäl väljer Ecopar. Sven Johanssons Olje AB i Uppsala är återförsäljare av Ecopar och har kunder mellan Ljungby och Örnsköldsvik. Leif Johansson säger att miljön i innerstäderna skulle bli bättre om man fick fler att tanka Ecopar i sina dieselfordon.
Men i dag är Ecopar ungefär 2,50 kronor dyrare per liter. Tar man hänsyn till att förbrukningen minskar något om man tankar Ecopar i stället för diesel kvarstår en skillnad på ungefär 1,50 kronor.
– Jag tycker att statsmakterna borde premiera miljönyttan med Ecopar, säger Leif Johansson.
Andreas Eklund, utvecklingsansvarig på Ecopar, säger att politikerna framstår som rabiata motståndare till naturgas.
– Om man skulle sluta slösa med energi så räcker de ändliga fossila resurserna längre. Och vill man minska koldioxidutsläppen på riktigt skulle man åtgärda de allvarligaste först. Och får man ryssarna att sluta fackla bort gasen och göra något nyttigt av den i stället skulle mycket vara vunnet. I dag är det oekonomiskt att göra nytta för miljön, säger han.
Hans Lindberg, statssekreterare på finansdepartementet säger att huvudprincipen för vilka bränsle som ska få en skattereduktion är klimatskäl.
– Syntetisk diesel är i grund och botten ett fossilt bränsle och det finns inga klimatskäl att ge en skattereduktion av det skälet.
Att fordonsgas, som också är ett fossilt bränsle, har en skattereduktion beror enligt finansdepartementet på att den anses bana väg för biogas. Koldioxidskatten för naturgas som drivmedel kommer dock successivt att höjas till den generella nivån 2015.
Och om man jämför med alkylatbensin så har det en lägre skatt på grund av att man vill öka användningen av det i äldre tvåtaktsmotorer, där en stor del av bränslet släpps ut i naturen utan att förbrännas.
– Vad gäller syntetisk diesel så har det inte de effekterna. Det handlar i stället om att skapa en bättre arbetsmiljö i inomhusmiljöer. Och om man pratar om att driva fordonsflottan med syntetisk diesel skulle det vara helt andra volymer än vi har i dagsläget med högre kostnader utan motsvarande miljöförbättring. Då finns det mer angelägna åtgärder, säger Hans Lindberg.
Missgynnat bränsle. Ecopar saknar de giftiga aromatiska kolväten som finns i vanlig diesel. Därför är den särskilt lämplig för fordon i stadsmiljö, enligt Leif Johansson, försäljare och styrelseordförande i Sven Johanssons Olje AB som säljer Ecopar. ”Det här som är en bättre produkt ur miljösynpunkt borde också ha en lägre skatt”, säger han.Foto: Sven-Olof Ahlgren