E-tjänst ska underlätta skolval

Nu ska det bli lättare att välja skola för både barn och vuxna. På torsdagen lanserar Uppsala kommun en ny nättjänst, där olika skolor kan jämföras.

Malin Dal Barosen till vänster och Sophie Rouaud.

Malin Dal Barosen till vänster och Sophie Rouaud.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2012-12-20 12:02

I februari är det dags att välja både grund- och gymnasieskolor för föräldrar och barn runt om i Uppsala. Hur ska man hitta rätt i djungeln av friskolor och kommunala gymnasier? Med kommunens nya pilotprojekt ”Hitta & Jämför” hoppas man kunna underlätta valet för medborgarna.
– I dag finns det för lite objektiv information att grunda sina val på. Det blir mest att man frågar runt bland vänner och bekanta, säger Malin Dal Barosen, kommunikationsstrateg på kontoret för barn, ungdom och arbetsmarknad.

De har på uppdrag av barn- och ungdomsnämnden och utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden utvecklat tjänsten som kan användas från och med i dag. Offentlig statistik om bland annat elevantal och lärartäthet kan jämföras mellan skolor och över tid. Även förskoleverksamhet, fritids och vuxenutbildning ingår.
– Vårt kontor har också under två års tid samlat in mer kvalitativt underlag om exempelvis trygghet och delaktighet genom enkäter. Generellt finns det en efterfrågan på jämförelser av olika verksamheter, säger Malin Dal Barosen.

Enligt henne har Stockholm tjänat som en förebild för projektet. Där kan invånarna också jämföra utförare inom andra områden som är konkurrensutsatta. På sikt kan något liknande bli aktuellt även i Uppsala, säger Maria Aulén Thomsson, webbstrateg på kommunledningskontoret.
– Grundtanken är att kunna återanvända tjänsten för andra verksamheter, till exempel inom äldreomsorgen. Äldrenämnden har givit sitt kontor i uppdrag att påbörja ett arbete i början av 2013, med jämförelser i vård- och omsorgsboenden. Man kommer att titta på hur ”Hitta & Jämför”-tjänsten kan användas för detta.
Först ska tjänsten utvärderas och användas på riktigt.
– Vi kommer att vara lyhörda och vill ha in synpunkter på vad vi kan förbättra, säger Maria Aulén Thomsson.

De enkätsvar som kontoret för barn, ungdom och arbetsmarknad har samlat in har återkopplats på kommunnivå till politikerna. Men också för verksamheterna själva kan informationen kontoret samlar in vara en viktig del i det egna utvecklingsarbetet, menar Malin Dal Barosen.
– Vi kan peka på vilka utmaningar de står inför. Den e-tjänst som nu lanseras är framtagen för att kunna tjäna det tredje syftet med uppföljningsarbetet, att ge underlag så att föräldrar och elever kan göra välgrundade val.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!