E 4-massor blir ny skidbacke och nya längdspår
Storvretaborna är på väg att få en större skidbacke och fler skidspår med schaktmassor från E 4-bygget norr om Gamla Uppsala. Lastbilar med jord och sten kör nu i skytteltrafik till Tipptoppen, den lilla slalom- och pulkabacken söder om Skogsvallen som fört en tynande tillvaro under många år.
Men Storvreta IK är nöjda med det som kommer och vägbyggarna tycker att de gör en insats för Storvretaborna.
— Det här är ett ganska dyrt sätt för oss att blir av med schaktmassor, men vi gör det för att sponsra Storvreta, säger Per Brink. Han är projektchef hos VP-väg, det konsortium bildat av Vägverket Produktion och det norska bolaget Veidekke som bygger södra delen av nya motorvägen. Vägbyggarna ska till Storvreta köra 100 000 kubikmeter av de cirka tre miljoner kubikmeter massor som behöver flyttas för bygget mellan Uppsala och Läby.
Som en limpa
Utökningen av Tipptoppen görs under våren. Sedan får jorden sätta sig varpå vägbyggarna gör de efterarbeten som bestämts i ett avtal med kommunen och idrottsföreningen, bl a nya längdskidspår.
Skidsektionens ordförande Thomas Landberg berättar hur det ska bli.
— Tipptoppen blir inte så mycket högre, men däremot bredare och utsträckt söderut så att den får formen av en limpa.
Runt det här området byggs ett nytt skidspår som blir 2,5 kilometer långt. Så byggs slingor upp och ner i tippen som i kombination med det andra spåret kan erbjuda motionärerna ett femkilometerspår. Samtidigt behålls den nuvarande 2,5-kilometersslingan.
Allt ska få elbelysning är det tänkt och i planerna ingår även rördragning för konstsnö, plus asfalt på en del av spåren.
Beror på bidrag
Backen ska också ge plats för pulkor, snowboards och slalomåkning.
— Nästa vinter kan vi åka skidor på de nya spåren, utlovar Thomas Landberg. När vi får belysning, snökanoner och resten beror på hur vi lyckas med att få bidrag.
UNT har tidigare berättat att Storvreta IK också planerar en större parkeringsplats och en skidskytteanläggning. Detta förutsätter dock en ny detaljplan.
— Om vi skulle beställa alla nu aktuella jobb skulle det kosta omkring 6 miljoner kronor, säger Thomas Landberg.
Därför tvingas föreningen göra utbyggnaden i etapper, med hjälp av mycket frivilligt arbete, bidrag och avtal med sponsorer.
Fotbollsplan
Enligt avtalet med VP-väg får konsortiets väg- och brobyggare ställa sina husvagnar vid idrottsplatsen. VP-väg ska senare "återställa" platsen till en ny fotbollsplan.
Det är inte första gången som Storvreta IK gör en sådan överenskommelse. Då järnvägen byggdes ut med bl a nya viadukter fick Banverket låna mark i utbyte mot att man byggde en sjumannaplan för fotboll.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!