Dyrare resa till Arlanda

Det blir dyrare att ta nya UL/SL-pendeln till Arlanda. Samtidigt försvinner dagens tågvärdar och ersätts med slumpvisa biljettkontroller.

Uppsala2012-10-18 06:45

Landstingets kollektivtrafiknämnd väntas i dag säga ja till att Stockholsm lokaltrafik, SL, börjar trafikera sträckan Uppsala–Stockholm med sina pendeltåg. En gång i halvtimmen ska tågen gå.
Tågvärdarna slopas och ersätts med slumpvisa kontroller på tåget. Det görs för att SL har spärrar som kräver biljett i sitt system. Det finns inte i Uppsala. Den som åker från Uppsala kommer därmed inte kunna köpa biljett på tåget utan tvingas göra det före resan. Biljetten ska vara stämplad och klar när resan börjar.
Är inte risken stor att folk börjar tjuvåka om ingen kollar biljetten?
– Vi kommer att ha tillräckligt täta kontroller för att folk inte ska göra det. På Upptågen norrut och västerut blir tågvärdarna kvar, säger Sture Jonsson, presschef vid UL.

UL och SL har också sett över priserna. Bolagen har kommit överens om att UL ska stå för 60 procent av de gemensamma kostnaderna för trafiken och SL för resterande 40.
Två 30-dagarskort kommer att finnas för vuxna och för studenter och ungdomar. Den ena ska gälla för zon 2 som sträcker sig söderut mot Knivsta och för hela SL:s område. Det andra för hela UL och SL.
För hela UL/SL föreslås kortet kosta 1 745 kronor för en vuxen och 1 230 för ungdom/student. Den som köper ett 30-dagarskort för zon 2 och SL får betala 1 350 kronor som vuxen och 955 kronor för ungdom/student.
En möjlighet att köpa tio resor införs också. Det finns inte i dag och ska kosta 780 kronor för en vuxen och 470 för ungdom/student.

Kostnaden för att stiga av vid Arlanda ökar med den nya pendeltågstrafiken. I dag kostar det 65 kronor i så kallad spärravgift för dem som tar pendeltåget. Den avgiften höjs till 75 kronor och räknas därefter upp med fem kronor plus moms varje år. En vuxenbiljett till Arlanda kommer att kosta 165 kronor. Det är 25 kronor mer än i dag.
– Priset har satts efter en ny uppgörelse med A-train som äger Arlandabanan och tågstationen på Arlanda och vi har landat på den här nivån. Men med en avgift på 75 kronor så räknar vi med att inte behöva höja de närmaste två åren trots den automatiska uppräkningen, säger Sture Jonsson.

Huvuddelen av avgiften går till privata A-train som äger Arlandabanan och tågstationen på Arlanda. Resten täcker kostnader som UL har för att administrera den.
Säger kollektivtrafiknämnden ja införs förändringarna den nionde december.
Upptågstrafiken norrut mot Tierp och Gävle påverkas inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om