Dyrare bensin ökar intresset för miljöbilar
Priset på 95-oktanig bensin börjar närma sig 14 kronor per liter. En smärtgräns menar vissa. Något folk vänjer sig vid menar andra. Men en sak är säker: hos bilförsäljarna märks bensinprisets ökning tydligt.
Margareta och Bert Andersson från Uppsala tillhör de typiska bilspekulanterna i dag: bilen ska vara så miljövänlig, liten och bränslesnål som möjligt. Här får de veta mer om en av Fords hybridmodeller av försäljaren Magnus Bräck.
Foto: Pelle Johansson
- Det är ju inte som förr i tiden när soppan kostade en krona. Då kunde man åka amerikanare minsann. Nu är bensinpriset så dyrt att det är självklart för oss att köpa en bil som inte drar så mycket bränsle, säger Bert Andersson.
Han står mitt i bilparken på Modins bil och tittar på en silverfärgad hybridbil.
- Jag vill kunna tanka både bensin och etanol. Vi kör en del norrut i Sverige och där finns inte så många ställen att tanka etanol på, säger Margareta Andersson
Bert och Margareta Andersson är, enligt försäljningscheferna UNT talat med, typiska bilspekulanter i dag. De är mer intresserad av vilken typ av bränsle bilen har och hur pass miljövänlig den är. För ett par år sedan låg spekulanternas fokus i stället på motorns storlek och bilens pris.
- Självklart påverkar bensinpriset vår försäljning. Marknaden för stora, bensindrivna bilar är iskall just nu. Andrahandsvärdet på dem har sjunkit betydligt mer än på andra bilar, säger Magnus Bräck, försäljningschef på Modins bil i Uppsala och pekar på en begagnad Volvo XC90 vars andrahandsvärde sjunkit med tio procent de senaste månaderna, liksom många andra suv-modeller.
Enligt Svenska Petroliuminstitutet har bensinförsäljningen minskat med fem procent i år, samtidigt har etanolbränslet E 85 ökat med 127 procent. Också dieselförsäljningen har ökat, hittills i år med tre procent.
- Även om dieseln är lika dyr som bensinen i dag anses dieselbilar ändå vara ett bra miljöbilsalternativ, så dem säljer vi många av eftersom Men sedan fler bensinmackar började sälja E 85 är intresset för dem störst, säger Magnus Bräck.
Janis Zarins, försäljningschef på Upplands Motor i Uppsala, märker också att bilspekulanterna allt oftare letar efter mindre bilar.
- Kan de ha en mindre modell, väljer kunderna i allt högre utsträckning en sådan. Men miljöintresset gäller i stort sett bara privata kunder. Företagskunderna är inte alls lika angelägna om att välja bränslesnåla bilar, säger han.
Tillbaka på Modins bil har Margareta och Bert Andersson kollat in prislapparna som tillhör de hybridbilar de är intresserad av. De har också informerats om att etanolen släpper ut mellan 60 och 70 procent mindre koldioxid än en likvärdig, bensindriven bil. Men Bert Andersson stryker ändå fundersamt handen över hakan.
- Kanske vore det bästa om vi gick tillbaka till att transportera oss med häst och vagn i stället, säger han till slut och skrattar.
Men den silverfärgade hybridbilen han har fortfarande kvar i blickfånget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!