Hur ofta ska man behöva puffa upp soffdynorna?

Hur ofta är det rimligt att behöva puffa soffkuddarna? Det undrar en Uppsalabo vars dyra soffa tappade formen efter bara en vecka. Nu har hon vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Enligt Uppsalabon är det inte rimligt att behöva puffa upp soffdynorna redan efter en vecka. Vad är det egentligen som gäller? En soffexpert reder ut.

Enligt Uppsalabon är det inte rimligt att behöva puffa upp soffdynorna redan efter en vecka. Vad är det egentligen som gäller? En soffexpert reder ut.

Foto: Privat

Uppsala2023-01-07 21:00

Kvinnan, som bor i centrala Uppsala, köpte soffan för 29 000 kronor. 

Hon fick hem den i september men lät den stå inplastad till i slutet av november eftersom hon renoverade hemma. Därefter hann hon använda den i en vecka – innan den tappade formen. 

I anmälan till ARN skriver kvinnan att "soffan sjunker betydligt mer på höger och vänster sida, skummet och instoppningen har sjunkit otroligt mycket".

undefined
Uppsalabon har skickat in en anmälan till ARN, Allmänna reklamationsverket, eftersom soffan tappade formen efter bara en vecka.

Företaget har hittills inte kompenserat henne, utan har svarat att sittdynorna behöver puffas eller piskas regelbundet. Men det är orimligt att behöva ta ut kuddarna och puffa upp dem efter bara någon veckas användning, menar kvinnan. Och även efter att ha puffat dem enligt instruktion ser de ojämna ut.

– Om du sitter mellan höger och mitten så känner du skillnaden, det är som att mittenkudden är helt ny. De andra känns helt slitna, som att jag suttit på dem i ett år. Soffan är ändå dyr, då förväntar man sig att den ska hålla.

Man kan väl ändå vänta sig att en soffa blir nedsutten och behöver justeras?

– Ja, gud ja, men inte så här fort. Det går inte heller att puffa upp den, eftersom det är som en stor dyna och skummet sitter runt hela madrassen.

undefined
"Om du sitter mellan höger och mitten så känner du skillnaden", säger kvinnan, som helst vill att företaget ska skicka nya dynor.

Kvinnan hävdar att hon köpte en dyrare soffa just för att den skulle hålla länge, och att hon i samband med köpet informerades om att kallskum och silikonfiber, som dynorna består av, ska vara bra på att hålla formen. Förhoppningen, efter att ha vänt sig till ARN, är att få nya sittdynor från företaget.

– Jag har möblerat hela lägenheten utifrån soffan, säger hon.

ARN har inte hanterat ärendet ännu, och enligt handläggare Lizamaria Kosmowski är det svårt att säga något generellt.

– Det beror på flera olika parametrar, som till exempel hur lång tid som gått och vilka material möbeln består av. Vi gör en bedömning från fall till fall, säger hon.

undefined
Enligt Uppsalabon är det inte rimligt att behöva puffa upp soffdynorna redan efter en vecka. Vad är det egentligen som gäller? En soffexpert reder ut.

Men hur mycket är det egentligen rimligt att behöva puffa upp sina soffdynor? 

Förmodligen en hel del, är svaret.

Johan Eriksson är produktchef på möbelföretaget Mio. Det är inte de som utpekas i ARN-ärendet. Däremot kan Eriksson i egenskap av soffexpert ta oss med till den tekniska världen innanför sofföverdragen. Att soffan tappar formen har ingenting att göra med kvaliteten, säger han. Snarare brukar dyra soffor vara fluffigare, och då behöver de ”puffas” i princip efter varje gång man suttit i den.

– En soffa är uppbyggd av sitt- och ryggplymåer, och det beror helt på vilket innehåll de har, säger han.

Vanligtvis består en sittdyna av antingen ett block skuret skummaterial – som fjädrar tillbaka när man rest sig och håller formen en längre tid – eller en skumdel med en påsydd påse fylld med löst material, såsom dun eller en mix av bollfiber. Och ju större dyna, desto mer underhåll krävs.

undefined
Snygg form – men hur länge håller den? Enligt en soffexpert på företaget Mio kan vissa soffdynor behöva puffas upp efter varje användning.

– Om du sätter dig i mitten hela tiden kommer materialet sakta men säkert flytta sig ut mot sidorna. Har man den typen av uppbyggd plymå måste man mekaniskt flytta tillbaka materialet till mitten, annars blir det utseendemässigt en grop där, säger Johan Eriksson.

En tredje variant av sittdyna innehåller enbart löst material – och vill man ha soffan helt slät behöver den puffas till efter varje användning. Nästan alla soffor har dessutom enbart löst material i ryggdynorna, berättar Johan Eriksson, eftersom de flesta skandinaver föredrar det.

Om butiken har varit tydlig med vilka underhållsbehov soffan har, måste man som kund vara beredd att följa dem, säger Konsumentverkets vägledare Viktoria Fredholm.

– Har man inte fått den informationen låter det som att man inte fått en vara som överensstämmer med det man avtalat om. Och ett högt pris skruvar ju upp förväntningarna.

undefined
Viktoria Fredholm, vägledare på "Hallå konsument", Konsumentverkets upplysningstjänst, säger att man som kund är tvungen att följa de skötselråd som butiken anger. Om inte, har man ingen rätt att reklamera exempelvis en soffa som tappat formen.

Till den möbelkund som blivit oense med ett företag, ger Viktoria Fredholm rådet att låta en oberoende part ge sitt utlåtande.

– Det kan vara ett annat möbelföretag eller någon som jobbar med möbler, som en tapetserare.

Om det inte hjälper, är det ARN eller domstol som är nästa steg. Rimlig kompensation, förklarar Viktoria Fredholm, är i första hand en reparerad vara, i andra hand ersättning för vad det kostar att laga den själv. I tredje hand bör köpet hävas, alltså att kunden får returnera varan och få alla pengar tillbaka.

– Jag tror tyvärr en del konsumenter ger upp för att man inte orkar eller känner sig underlägsen kunskapsmässigt. Men jag tänker att de flesta företag vill ha nöjda kunder, säger Viktoria Fredholm.

Fakta ARN

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en är en myndighet som som opartiskt och kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och företag. Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

Källa: Wikipedia och Allmänna reklamationsnämnden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!