Dyra resor för funktionshindrade

Ett UL-kort ger fritt resande när som helst i hela länet, men för personer med funktionshinder ger samma peng ingen flexibilitet. De som inte vill åka hem direkt efter sin dagliga verksamhet måste därför betala dubbelt för hemresan.

Betalar dubbelt. Agneta Hedlund är mamma till Anna Hedlund som går på daglig verksamhet. Eftersom Anna inte vill åka hem direkt efter jobbet måste hon betala dubbelt för hemresan.

Betalar dubbelt. Agneta Hedlund är mamma till Anna Hedlund som går på daglig verksamhet. Eftersom Anna inte vill åka hem direkt efter jobbet måste hon betala dubbelt för hemresan.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2014-09-30 12:05

Funktionshindrade personer som inte kan ta sig till sin dagliga verksamhet på egen hand får köpa resor till och från jobbet till samma kostnad som UL:s månadskort. Priset för dessa resor höjdes därför till 790 kronor i och med att UL höjde priset på månadskortet i våras.

Men till skillnad från UL-kortet får inte den som är funktionshindrad resa obegränsat i hela länet – eller ens använda det på något annat sätt än i direkt anslutning till den dagliga verksamheten. En av de som missgynnas av det här systemet är Anna Hedlund som är 30 år och har autism. Hon bor med sin familj en bit utanför stan. Eftersom hon inte kan åka hem direkt efter sin dagliga verksamhet på Fyrisgården måste hon varje dag betala separat för hemresan med färdtjänst.

– Det blir orättvist kan jag tycka. En person utan funktionshinder kan köpa ett busskort och använda det dygnet runt, medan de som köper resor till daglig verksamhet inte ens kan stanna kvar en stund efter jobbet, säger Agneta Hedlund som är mamma till Anna Hedlund.

Då det finns flera personer på Fyrisgårdens dagliga verksamhet som befinner sig i samma situation har de ordnat en grupp som stannar ett par timmar efter arbetsdagens slut. Att åka hem direkt efter jobbet tycker inte Anna Hedlund är en bra lösning.

– På Fyrisgården är det roligt varje dag. Att vara ensam hemma är inte riktigt min grej, säger Anna Hedlund.

Agneta Hedlund berättar att Anna alltid måste ha någon närvarande som kan hjälpa henne i vardagen. Det alternativ som kommunen erbjuder är hemtjänst de timmar som hennes föräldrar inte är hemma – ett upplägg som skulle försämra vardagen för Anna och sannolikt bli dyrare för kommunen.

– Det känns onödigt att Anna ska vara ensam hemma med hemtjänstpersonal när hon kan vara på Fyrisgården med kompisar och personal som känner henne. Dessutom skulle hemtjänstpersonalen vara tvungen att åka fram och tillbaka mellan oss och Uppsala. Det verkar väldigt omständligt, säger Agneta Hedlund.

I dagsläget betalar Anna Hedlund ungefär 120 kronor om dagen för resor till och från jobbet, medan habiliteringsstödet ligger på 56 kronor om dagen. Det blir alltså en kostnad för Anna att vara på daglig verksamhet.

Stig Rådahl (M) som är ordförande i nämnden för hälsa och omsorg håller med om att dagens system inte är tillfredställande.

– Vi är medvetna om problemet och håller på att se över systemet för att göra det så rättvist som möjligt. Det är olyckligt att det har blivit en extra kostnad för vissa. Det ska inte vara så. Samtidigt är det en komplex fråga som kräver en noggrann utredning innan beslut, säger Stig Rådahl.

Eva Christiernin (S) som också sitter i nämnden för vård och omsorg håller med om att systemet måste förändras. Utöver det hoppas hon få igenom reducerade taxor.

– När den borgerliga majoriteten beslutade om att höja taxorna inom kollektivtrafiken lämnade Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet in en reservation. Vi föreslog att utvidga den rabatt som i dag endast gäller ålderspensionärer till att omfatta även personer med funktionsnedsättning. En sådan rabatt skulle även styra priserna för resor till daglig verksamhet, säger Eva Christiernin.

Bertil Kinnunen (S) som sitter i landstingets kollektivtrafiknämnd menar att en utvidgad rabatt kan bli verklighet till våren 2015.

– Nu ska den nya rödgröna majoriteten förhandla fram en budget. Jag hoppas att en utvidgad rabatt ska börja gälla från och med 1 mars eller 1 april nästa år, säger Bertil Kinnunen.

Han tillägger att det pågår diskussioner om att flytta ansvaret för färdtjänsten från kommunerna till landstinget, vilket skulle möjliggöra en bättre samordning av olika typer av resor för personer med funktionshinder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!